Campaya søger en professionel bestyrelse og går efter dobbelt op i 2015, siger den ene af de to indehavere
Den typiske iværksætter starter derhjemme – indtil forholdene bliver for små. Sådan var det også for Campaya, der formidler udlejning af ferieboliger i mere end 40 lande verden over.
– Men da vi sad fire mand i ét børneværelse derhjemme, begyndte jeg alligevel at kigge mig om efter noget større, siger den ene af indehaverne Claus Pedersen.
Campaya, der i dag har adresse på Erhvervsbyvej i det sydlige Horsens, har eksisteret ca. halvandet år som selvstændig virksomhed, og er en slags udløber af Feriebolig-Spanien. Dette firma koncentrerede sig, som navnet antyder, om Spanien, mens Campaya dækker det meste af Europa samt enkelte lande udenfor. Feriebolig-Spanien eksisterer stadig, og de to firmaer deler både ansatte og kunder – som kolleger og konkurrenter.
“Uden sammenligning i øvrigt er det som Bilka og Føtex: En del af den samme familie, som både kan samarbejde og konkurrere og nogle gange benytte de samme medarbejdere”, siger Claus Pedersen.
Horsens og Malaga
Den anden halvdel af Campaya – og hele Feriebolig-Spanien – ejes af Claus Sørensen, der bor i Malaga. Han startede sit firma for ca. 10 år siden, og dengang hjalp Claus Pedersen ham i gang, parallelt med sit eget job hos Travelmarket.
Allerede dengang talte de to gange Claus om, at der var potentiale til mere.
– Egentlig kan jeg godt ærgre mig over, at vi ikke tog skridtet noget tidligere, for markedet havde været langt større dengang. Af og til valgte vi den lette løsning i stedet for den rigtige. Nu arbejder vi så på at indhente det og er godt i gang, siger Claus Pedersen, som i 2009 blev tilknyttet Feriebolig-Spanien som den første ansatte i Danmark.
Det klarede han hjemmefra, men efterhånden som firmaet voksede, gjorde behovet for at flytte ud det også.
“Selvfølgelig er der fordele ved at arbejde hjemme, men fire mand fylder en del, og børnene kunne have svært ved at forstå, at far var hjemme, men alligevel var på arbejde”, siger Claus Pedersen.
Derfor bor Campaya nu i sydbyen – og det er indehaverne godt tilfredse med:
– Horsens er centralt i landet, vi er tæt på motorvejen – og så kan jeg cykle på arbejde, siger han med et grin.
Næste skridt
Campaya har, bl.a. med Novasol som samarbejdspartner, adgang til ca. 80.000 ferieboliger i mere end 40 lande, og målsætningen om at dække en stor del af markedet har været der hele tiden, understreger Claus Pedersen:
– Danmark er første prioritet, og godt halvdelen af vore kunder er danskere. Men vi har hjemmesider på otte sprog og begynder at få godt fat i bl.a. Sverige, Holland og Frankrig, siger han, der efterhånden har en håndfuld ansatte i Campaya.
Navnet er valgt, fordi det kan udtales på flere sprog og fordi domænenavnet var ledigt på tværs af Europa og USA – ”og så rimer det på playa”.
Han er glad for at have taget skridtet fra ansat til medindehaver, ikke mindst fordi det giver indflydelse i hverdagen – og en stor tilfredsstillelse, når ideerne viser sig at kunne bære. Claus Pedersen er da heller ikke i tvivl om, at de ansatte på Erhvervsbyvej helst skulle få flere kolleger i løbet af kort tid:
– 2014 har givet fin vækst i forhold til 2013, og i 2015 skulle vi gerne fordoble omsætningen fra i år. Det lyder måske ambitiøst, men markedet er der og vi har produktet og servicen til det, siger Claus Pedersen.
Campaya er derfor også gået i gang med at forberede en oprustning af beslutningerne.
– Næste skridt bliver en professionel bestyrelse samt en investeringspartner, som for alvor kan hjælpe os ud over den danske grænse. Vi to ejere er gode venner, men venskab skaber ikke altid den bedste forretning – og vi er i kontakt med nogle spændende personer, som både kan hjælpe med at opbygge vores brand i udlandet og samtidig har nogle økonomiske muskler, der kan sætte ekstra gang i processen, siger han.