Efter en del prøvelser kunne en flok unge gutter i april omsider slå dørene op til Olli’s Burger Spot i Nørregade. Stedet vil skabe den sublime burgeroplevelse.
Der er både ungdommeligt vovemod og metodisk ambition bag Olli’s Burgerspot i Nørregade. Projektets to frontfigurer og idémænd, Oliver og Nikolaj, repræsenterer en ny generations iværksættere på fornemste vis. De har vovemodet og den ungdommelige tro på, at alt kan lade sig gøre, men de er samtidig seriøse, idealistiske og beredte på at knokle for projektet. Bare der er mulighed for at grine lidt undervejs.
– Vi kører hinanden lidt op. Vi har tit lavet mad sammen for vores kærester, og så skulle vi ret tit overgå hinanden i at finde lækre råvarer eller tviste en ret på en eller anden vild måde, griner Oliver.
Gamle venner i fælles projekt
Oliver og Nikolaj er gamle venner fra folkeskoletiden på Højvangskolen i det pæne, middelklasseprægede og forudsigelige ædelstenskvarter. Nikolaj uddannede sig siden til mediegrafiker og kreativ marketingsmand med videoproduktioner som speciale, mens Oliver blev handelsøkonomuddannet og fandt deltidsbeskæftigelse som IT-konsulent.
Men smagen for burgere skabte langsomt et projekt, de begge kunne involvere sig i. For der var jo enorm forskel på burgere, og hvordan smager den bedste mon? Det vil naturligvis bero en del på individuelle smagsoplevelser, men kan man optimere burgerkonceptet så meget, at man med de få og velkendte komponenter kan gøre det til en egentlig feinschmeckeroplevelse at sætte tænderne i?
De var enige om, at det kunne være fedt at lave en burgerrestaurant, hvor man søgte det sublime. Da tre gode venner med penge på bogen hørte om det, var der pludselig økonomi til at kaste sig ud i det. De tre venner, der hedder Mikkel Thomsen, Rasmus Winther og John W. Andersen, skød kapital i projektet, så de kunne komme i gang.
Field trip til the Big Apple
De begyndte med at tage på studietur til New York. For den amerikanske by er i mange henseender burgerens hovedstad.
– Der er flere hundrede burgerrestauranter på Manhattan alene, så vi var ret spændte på at se, hvad de hver især gør for at skille sig ud, siger Nikolaj.
De havde arrangeret en ti dage lang field trip i millionbyen, og de havde forinden kontaktet knap 50 burgerrestauranter, der så interessante ud. De havde skrevet mails, men det resulterede kun i en lille håndfuld svar og tre egentlige aftaler, da de landede i LaGuardia. De fandt dog hurtigt ud af, at det ikke var modvilje, der var skyld i den beskedne svarrate. Da de først begyndte at opsøge steder uanmeldt med Nikolajs professionelle videoudstyr under armen, var lysten til at deltage i de to danskeres burgerdokumentar overvældende.
– Alt går stærkt i New York, og mængden af informationer er ekstrem høj. Vores mails druknede jo bare, men det gav pote, da vi bare dukkede op og viste interesse, siger Oliver.
Burger Stories
På de højt profilerede burgerrestauranter stødte de igen og igen på anmeldelser fra Bloomsberg og New York Times, der var skrevet af en George Motz. Han lod til at være burgerens fremmeste dokumentarist og anmelder i New York. Så de to skrev en lang, formel mail til Motz.
– Der gik få timer, og så fik vi et svar, der lød lidt a la ”lyder fedt, I kan bare kigge ud”, siger Nikolaj.
De besøgte George Motz, lavede burgere på hans havegrill og fik en snak om burgere, mens Nikolaj filmede dele til den lille serie af ”Burger Stories”, som han har produceret fra USA-turen. “Burger Stories” kommer til at fortsætte med episoder fra andre spændende steder i verden inkl. Danmark.
Da de tog hjem, var konceptet for den bedste burger ved at være på plads, og efterfølgende tog Nikolaj på ferie i Schweiz, hvor han i samarbejde med grafisk designer Tore Bentsen lavede en hel grafisk identitet på burgerstedet, der skulle brandes på at være Olivers, hvorfor navnet blev Olli’s Burger Spot.
Den rygende grill
“Vi havde kæmpe problemer med trækket i den. Når vi åbnede døren ud til gaden, blev rummet fyldt med røg.”
Det er ikke problemfrit at være kompromisløs og ambitiøs. Burgerne skulle steges over en argentinsk, træfyret grill, som de havde set i New York. For det giver den bedste smag og den bedste visuelle oplevelse for kunderne. Sådan en kleppert ville koste tæt på en kvart million, før den overhovedet var i en container i New Yorks havn. Men de fandt en pendant i Storbritannien, og med lidt supplerende hjemmebyg var det muligt at få den bakset ind i det lille lokale i Nørregade. Den kunne tilmed kobles på en eksisterende skorsten, der var blændet af. Men dermed var trængslerne ikke overstået.
– Vi havde kæmpe problemer med trækket i den. Når vi åbnede døren ud til gaden, blev rummet fyldt med røg. Det duede ikke. Vi havde alverdens eksperter på, men det tog lang tid at finde en løsning, siger Oliver.
Problemerne udsatte åbningen af den nye restaurant igen og igen. Først skulle den være åbnet i sensommeren ’17, men problemerne med den åbne ild ville ikke løse sig. I løbet af vinteren lykkedes det heldigvis, og Olli’s Burger Spot kunne holde første åbningsdag den 6. april.
Værdifuld hjælp i køkkenet
Den daglige drift dækkes af både Nikolaj, Oliver, de tre investorer og vennen Frederik Valeur, der med en god erfaring fra restaurationskøkkener hjælper med at drifte selve køkkenet. For én ting er at være glad for at lave burgere hjemme i køkkenet – det er noget helt andet, når der står otte kunder i kø og venter. Så skal der være styr på logistikken, og det har Frederik hjulpet med. Han er da også udset til at få en lille luns af det ApS, der lige nu er ligeligt opdelt mellem Nikolaj, Oliver og de tre investorer.
Der er foreløbig kun to burgere på kortet, men det er tanken at udvide med en sæsonburger, der udskiftes fire gange om året. Alle råvarer er økologiske, og det er leverandører af den ypperste slags, der leverer til forretningen. Fritterne steges i jordnøddeolie, fordi det lige smager den tand bedre end ordinær friture.
Burger ud over det sædvanlige
“Vi har ikke nogen hemmeligheder, og hvis folk vil have opskriften på vores burgerdressing, giver vi den gerne videre.”
Og hvordan smager den så? Er det virkelig en særlig burger? VI STARTER SGUs udsendte fik en smagsprøve, og det kan konstateres, at det er en burger et pænt stykke ud over det sædvanlige. Kødet er smagfuldt og saftigt, de stegte løg er bløde og søde, og den økologiske potatobun er både sprød i overfladen efter en tur på grillen og fugtig og blød indvendig. Den er bagt med kartoffelmos, og det er en af hemmelighederne.
Men egentlig er der ikke nogen hemmeligheder hos “Olli’s”. Faktisk vil de gerne dele ud af den viden og erfaring, deres vedvarende opdagelsesrejse indenfor burgere giver dem.
– Vi har ikke nogen hemmeligheder, og hvis folk vil have opskriften på vores burgerdressing, giver vi den gerne videre. Vi har intet imod, at folk får lyst til at lave burgere som vores hjemme i køkkenet. Det er kun fedt, hvis vi kan udbrede gode smagsoplevelser, siger Oliver.
Både Nikolaj og Oliver leger dog også med ideen om at lave en ”Olli’s Blend”, så kunderne lettere kan få den helt rigtige smag hjem til grillen i haven.
Foodtruck måske næste træk
“Vi skal ikke knalde en foodtruck op ved nogle billige plasticborde. Det skal se ordentligt ud, så vi holder fast i vores brand.”
Horsens har taget godt imod åben ild og burgerduft på Nørregade. Næste projekt er en foodtruck med en træfyret grill, så Olli’s Burger Spot kan rykke ud til festivaler, byfester m.v. Men det gælder om at holde fast i det sublime.
– Vi skal ikke knalde en foodtruck op ved nogle billige plasticborde. Det skal se ordentligt ud, så vi holder fast i vores brand. Det skal vi have fundet en løsning på. Men næste skridt er klart at gøre konceptet mobilt, siger Nikolaj.
Du kan give Olli’s Burger et like på Facebook, hvor du også kan følge med i Nikolajs ”Burger Stories”.