Køb en telefon og gå i gang!

Michael Mortensen giver gode råd til nye iværksættere – f.eks. at du skal ville det

Udefra ligner Michael Mortensen en solid succes. Først var han med til at skabe HusCompagniet, der blev landets største leverandør af parcelhuse; siden – da forretningen var solgt – skabte han Casa, som opfører, renoverer og driver ejendomme landet over.

Men ingen kommer til succes uden nederlag undervejs. Heller ikke entreprenøren fra Horsens, som i eftermiddags holdt et indlæg for 50 iværksættere hos Den Seriøse Kaffeklub i Rådhusgade.

Grundlæggende råd

– Jævnligt sker det, at vi bruger mange ressourcer på et projekt, hvor vi kun bliver nummer to. Vi prøver altid at lære af det, men det er en udgift og en skuffelse hver gang. I den situation er du nødt til at kunne rejse dig med det samme, for måske har du et vigtigt møde med en potentiel kunde en time senere, og de må ikke kunne mærke noget på dig, forklarer han.

Set fra hans stol er der et par enkle, grundlæggende råd til nye iværksættere – uanset hvilken branche, der er tale om.

“Hvis du vil starte selv, så gør det da! Køb en telefon og gå i gang! Du undgår sikkert ikke at snuble undervejs, men hvis du ikke tager det første skridt, finder du aldrig ud af, hvad det hele kan føre til”, siger Michael Mortensen.

– Samtidig skal man gøre sig klart, at vi jo egentlig ikke mangler noget i Danmark, så hvis du skal slå igennem, skal du for det første ville det mere end andre, for ellers lykkes det ikke. Og for det andet skal du gøre en lille forskel i markedet, og det er den forskel, der skal få kunderne til at vælge dig, siger han, der selv med stor succes markedsførte HusCompagniet på, at køberne først betalte ved indflytning.

I dag fungerer han selv som mentor og sparringspartner for flere iværksættere; på samme måde som han selv i sin tid opsøgte nogle af dem, han så op til.

– Det skal man ikke være bange for. De fleste vil gerne ha’ at vide, at de gør det godt, og du kan hente masser af inspiration, siger Michael Mortensen.

Både da han byggede parcelhuse og i dag, hvor det gælder erhvervsbyggerier i den højere millionklasse, har han forsøgt at sætte sig i kundens sted.

– Det gælder både deres økonomiske realiteter – f.eks. at de gerne vil vente med at betale, til huset er færdigt – og deres personlige interesser. Går kunden på jagt eller er han interesseret i fodbold? Hvad driver ham og hvad kan få ham til at vælge mig som leverandør? Alle de oplysninger kan være vigtige, og hver kunde skal tackles forskelligt.

At han selv elsker at løbe noget nyt i gang, indrømmer han gerne, men også han må jævnligt vælge fra og sige nej – ellers kommer der ganske enkelt for mange bolde i luften på én gang.

Villighed til at yde 100%

Casa er delt op i et ejendomsselskab, en afdeling for nybyggerier samt en afdeling for renovering. Ideer er der mange af i organisationen, og for Michael Mortensen er det vigtigt, at han ikke bliver en flaskehals.

– Jeg skal ikke ind over samtlige beslutninger, for så sander tingene til. Vi har ca. 70 funktionærer, som alle kan tænke selv, og det skal jeg stole på. Ellers bremser jeg mere end jeg udvikler, konstaterer manden, der ikke vil holde op med at forfølge de gode og nye ideer.

“Jeg trives ikke ret godt med for meget rutine og har nok en rastløshed indeni. Samtidig er jeg altid villig til at yde 100 pct., for hvis du kun yder 50 pct., bliver resultatet derefter, siger han og påpeger, at en af opskrifterne på succes er ”10 pct. talent og 90 pct. træning”.

– Det betyder så, at du kan træne dig til rigtig meget, hvis du gør det seriøst.

At Horsens har brug for masser af iværksætteri, er for ham helt oplagt.

– I nogle situationer ligger vi næsten for tæt på Aarhus, når virksomhederne skal fordele sig i landet. Men vi kan ikke bare vente på, at en ny Nissen eller Schur dukker op, så vi er nødt til hele tiden at forsøge at løbe noget nyt i gang, siger Michael Mortensen, der fremhæver tre egenskaber, han selv prøver at praktisere i hverdagen og som er med til at forme en god iværksætter:

– Ydmyghed over for opgaven. Arbejdsomhed, fordi succes og vækst ikke kommer af sig selv. Og stolthed, fordi du skal tro på dig selv og det, du kan.

bubble