Kasper Høfde driver KH-Custom fra Horsens, men hans arbejde med motorcykler og tatoveringer kender ingen grænser.
Da VI STARTER SGU skulle besøge en gut, der arbejder som tatovør og ombygger Harley Davidson-motorcykler, var der – med et glimt i øjet – enighed på redaktionen om at ringe til politiet, hvis mediets udsendte ikke var tilbage i løbet af et par timer. Tatoveringer og amerikanske motorcykler er nu engang placeret i bås med hærdebrede rockere med bryske, vurderende blikke.
Damecykel med hjælpemotor
Der er nu ikke meget rocker over Kasper Høfde, da vi møder den 33-årige klejnsmed og tatovør i værkstedet i et industriområde i Horsens. Såvel statur som kropssprog sender tankerne i en noget anden retning. Kasper er frem for alt iværksætter med smag for både motorcykler og tatoveringer.
– Jeg været fascineret af motorcykler al den tid, jeg kan huske. Jeg var omkring ti år gammel, da jeg monterede en motor fra en græsslåmaskine på en damecykel. Heldigvis gav mine forældre mig lov til den slags ballade, griner Kasper.
Ferrari-cykel
For der er ifølge Kasper noget specielt ved motorcykler, når man sammenligner med biler. Motorcykler kan i langt højere grad personliggøres, hvor eksempelvis en ombygget Mercedes som oftest kun kan fremstå som det, den er: En ombygget Mercedes.
Når man kigger rundt på værkstedet, forstår man, hvad han mener. På den ene endevæg hænger et billede af den Ferrari 360 Modena hyldest-motorcykel, der er den allerførste motorcykel, Kasper byggede. Det er et kunstværk på to hjul, der hylder det italienske bilmærke.
- Min drøm er at bygge helt specielle motorcykler for eksklusive kunder, som vil have repræsenteret deres varemærke i form af en et stykke kunst på to hjul, siger Kasper.
Det er nemlig ikke så ligetil at bygge motorcykler til videresalg, hvis de skal på danske nummerplader.
– Ulempen ved at bygge custommaskiner for at sælge dem er, at det er tæt på umuligt at få dem godkendt til danske nummerplader – og i hvert fald meget dyrt. Det er en anden sag at bygge maskiner om på ejerens eget ansvar eller til udstilling og banekørsel, siger Kasper.
Derfor har han nu brugt de senest år på at få et par amerikanske motorcykler importeret og godkendt til det danske marked. De minder meget om Harley, og mange af delene er Harley, men de er alligevel såkaldte custom bikes – hvor der er leget lidt mere med designet.
Kunder fra udlandet
Kasper er uddannet rustfri klejnsmed, og specialet er de såkaldte ”clean handlebars”. Det betyder, at alle kabler er proppet ind i styret, så selve styret fremstår som en helt ren skulptur. Styret laves i rustfrit stål og kan poleres, så det fremstår som forkromet uden at være det. Da VI STARTER SGU besøger Kasper, står en nordmands Harley Davidson midt i værkstedet. Harleyens standardstyr er afmonteret, og et nyt, helt rent styr er klar. Operationen kommer til at koste nordmanden omkring 25.000 kroner. Kasper får jævnligt kunder fra udlandet.
– Jeg er ret kendt for mine ”clean handlebars” i motorcykelkredse, da jeg er den eneste i verden som laver det. Jeg finder mange kunder via grupper på Facebook og andre sociale medier, siger Kasper.
Berejst tatovør
Men Kasper har dog ikke en drøm om at masseproducere motorcykelstyr eller ombygge motorcykler resten af arbejdslivet. Det er lidt hobbypræget, og det skal det helst blive ved med at være. Det skal være lysten, der driver værket. For Kasper er mindst lige så passioneret omkring tatoveringer og den kultur, der følger med. Han har rejst over store dele af verden som tatovør. Chile, Australien, Filippinerne – for blot at nævne enkelte lande. Faktisk var han tæt på at slå sig permanent ned i Chile en overgang.
– Jeg og en forretningspartner var omkring 2012 i samtaler med Transportministeriet i Chile, fordi vi ville se på mulighederne for at etablere en customforretning med motorcykler i Santiago. Men der var nogle miljøkrav, der gav problemer. Og så begyndte jeg også at få lidt klaustrofobi ved tanken om at skulle bo i en stor by som Santiago, med 7,5 millioner mennesker, siger Kasper.
Chile har været en stor del af hans liv, hver vinter i mange år. Han lærte sproget og meget af den sydamerikanske kultur at kende, da han rejste gennem Peru, Ecuador og Argentina.
– En fed motorcykeltur gennem Andesbjergene er et af mine bedste minder. Vi købte to kinesiske offroadermaskiner og kørte 4000 km på 17 dage gennem byer dækket af vulkansk aske og over smukke bjerge. Kun med telt og et lille kogeblus, siger Kasper.
Community for tatovører
Siden fik Kasper øje på Australien, og forretningsideerne genopstod på det nye kontinent. Selvom Kasper ikke vil udelukke, at han en dag flår teltpløkkerne op og laver en forretning på den anden side af Jorden, er det ikke det, der er aktuelt lige nu. Lige nu gælder det iværksætteri med udgangspunkt i Danmark.
Kasper har sammen med en forretningspartner skabt en hjemmeside, der skal være et community for tatovører over hele verden. På siden Inkfillers.com er det meningen, at tatovører kan tilmelde sig og bl.a. vise billeder af det, de kan. Det skal fungere som et socialt medie a la Facebook, hvor tatovører og interesserede kan mødes. Ideen til siden opstod på Kaspers rejser rundt i verden som tatovør-nomade.
– Det var svært at komme til en ny by og finde arbejde hos tatovører, fordi jeg var ukendt for dem. Jeg skulle først til at fortælle dem, hvad jeg kunne. Med en hjemmeside kunne jeg have fået et hurtigt overblik over alle de tattooshops, der var – og jeg kunne kontakte dem med min profil, så de på forhånd vidste, hvad jeg kan. Det vil gøre det langt nemmere for forretningerne at få friskt blod ind udefra, ligesom de lettere kan finde tatovører med særlige specialer, når en kunde efterspørger det, siger Kasper.
Det er desuden meningen, at Inkfillers.com indeholder alle de hjælpemidler, en tatovørforretning har brug for – inklusive regnskabsprogram, lønsystem m.v. Det skal være gratis for tatovører at være med, mens forretningerne betaler et medlemskab.
– Inkfillers.com er lige gået i luften under Prison Ink Tattoo Convention i Horsens. Og vi fik en masse positive tilbagemeldinger. Folk har manglet et socialt medie, som kun omhandler tattoobranchen, så vi er meget spændte på den næste tid og på at udvikle vores site, siger Kasper.
Custommotorcykler som hobby
Når man spørger til Kaspers forhåbninger for de næste fem-ti år, er der ikke megen tøven.
– Forhåbentlig har jeg travlt med at rejse rundt på tattooconventions over hele verden, og så vil jeg samtidig gerne bygge motorcykler som en nicheopgave. Store, spændende maskiner, som jeg kan sætte mit eget præg på, og hvor jeg kan nøjes med at lave et par stykker om året. Det er min drøm, hvis jeg kan kombinere eksklusive motorcykler med min passion for at tatovere og give folk et unikt stykke kunst, siger Kasper.
Du kan læse mere om Kaspers motorcykler på hjemmesiden KH-Custom, se mere til det nye community for tatovører på inkfillers.com og give Kasper et like på Facebooksiderne for KH-Custom eller Inkfillers.