Janni Hørdum havde en vision for syv år siden – nu har hun 34 ansatte i Depeche
-En forretningsplan, inden du begynder, er god nok. Men forinden kommer fire vigtige spørgsmål.
Det siger Janni Hørdum, indehaver af bælte- og taskefirmaet Depeche, som har adresse i håndværkerhusene yderst på Ove Jensens Alle i Horsens. I fjor blev hun kåret som Årets Unge Erhvervsleder i Horsens, og det er med god grund: Hun overtog firmanavnet i 2008, lige op til krisen, hvor hun lagde ud med tre ansatte. I dag er der 34 ansatte, Depeche er et anerkendt mærke i hele landet, har egne agenter i seks lande og eksporterer til langt flere.
Hun begyndte med at stille sig selv fire spørgsmål:
“Hvad vil jeg? Hvor vil jeg hen? Hvad er min personlige profil? Og hvad er firmaets dna? De ting er kernen i hele min forretning og det er de spørgsmål, jeg vender tilbage til, hvis jeg kommer i tvivl”, siger hun.
Opgav en sund forretning
Janni Hørdum, der passerer 40 senere i år, har 22 års erfaring i mode- og tekstilbranchen, og har aldrig været i tvivl om, at det er her, hun skal være. Men det gav lidt løftede øjenbryn, da hun for knap syv år siden opgav en sund agentforretning for at overtage Depeche-navnet og flytte hovedkontoret til Jylland.
-Oven i købet ventede jeg vores andet barn på det tidspunkt, men altså: Jeg er ikke typen, der dur til at sidde stille eller gøre noget halvt, og jeg var slet ikke i tvivl om, at Depeche var det, jeg søgte, siger hun, der aldrig har fået iværksætterstøtte eller rådgivning fra nogle af de officielle kanaler.
Hun begik én alvorlig fejl dengang, som andre gerne må lære af:
-Der gik over fire måneder, inden jeg fik varelageret til Jylland. Det kostede mig dyrt i ”svind”… måske var jeg naiv, men jeg skulle ha’ haft den daglige drift tæt på fra begyndelsen.
Hurtigere end de andre
Janni Hørdum designer selv alle Depeches bælter og tasker i skind. De produceres i Indien og Italien og sælges i stadigt flere lande.
“Vi er de eneste i Danmark, der laver bælter og tasker i en så stor sammenhængende kollektion. Til gengæld lader vi alle andre om alle de andre accessories, som ellers er populære. Vi holder os til det, vi er bedst til”, siger hun.
Et andet sted, Depeche skiller sig ud, er leveringstiden på de modeller, der vises frem på modemesser over hele Europa.
-Normalt går der et halvt år, fra butikken ser en model på messen og bestiller den. Jeg tror så meget på mit design, at jeg allerede har sat produktionen i gang, inden jeg tager på messe. Det betyder, at butikken får varerne inden for højst 14 dage. I vores branche er det usædvanligt og noget, butikkerne lægger mærke til – du kan jo sige, at jeg tager risikoen for dem, forklarer Janni Hørdum.
Brug for mere sparring
Efterhånden har Depeche fået en størrelse, hvor Janni Hørdum har brug for mere sparring – ikke mindst når det gælder eksportsiden. Også derfor arbejder hun på at lave en professionel bestyrelse i løbet af 2015. Det skal fungere som et ”advisory board”, som kan give hendes eksport et endnu større boost, ”for det er jeg bestemt ikke ekspert i – det indrømmer jeg gerne”.
Hun giver gerne et godt råd videre, hendes far gav hende, da hun overtog Depeche:
-Husk på hvem du er og hvilke værdier du har – og så skal du behandle folk, som du selv gerne vil behandles. Det gælder både personligt og professionelt, og det virker, siger Janni Hørdum og tilføjer:
-Der er mange med ideer og visioner, som aldrig kommer ret meget videre. Vend din idé flere gange fra flere sider, og lav et puslespil med dit dna og det, du vil være kendt for. Og så skal du tro på det – og holde fast i dig selv.
Er du nysgerrig, kan du tjekke Depeche designs ud på hjemmesiden, eller følge Depeche på facebook.