Mød Oliver Wollenberg – den 20-årige dimittend fra Campus Vejle Gymnasium, som for nyligt flyttede hjem til Horsens for at forfølge hans drøm.
Høj på æstetik
Det var allerede i folkeskolen Oliver udviklede en smag for streetwear apparel, som kun blev forstærket af en tur på efterskole, hvor han fik muligheden for at designe logoer til forskellige CS:GO hold. Olivers efterskole vandt desuden Danmarksmesterskabet (DM) i CS:GO 2 gange imens han spillede for dem.
Med en masse passion for e-sport og to DM under bæltet, var appettien for mere også ganske stor. Olivers interesse for e-sport udviklede sig til en interesse for grafisk design, hvor han på efterspørgsel fra venner og bekendte lavede små grafiske projekter og tegninger. Her smeltede forkærligheden for streetwear sammen med den grafiske hobby og det blev starten på udviklingen af eget tøj brand.
“Hvis der noget jeg er interesseret i, så lægger jeg alt i det, alt energi og alle mine kræfter.”
Virksomheden døbes
Hvordan er det lige man finder et godt navn til sin virksomhed? Olivers løsning var meget simpel; han skrev alle de navneforslag som han stødte på ned, præsenterede hvert navn over for hinanden, og stillede spørgsmålet ‘Er den her bedre end den forrige?’ indtil der kun var to tilbage. Gennem sparring med venner og bekendte fandt han frem til navnet og døbte hans brand Skywalkers.
At starte selv
Igennem udviklingen af streetwear brandet Skywalkers har Oliver draget sig mange erfaringer. Det er næsten helt ærke-typisk for en ny iværksætter at stå selv med det hele, oménd det er marketing, hjemmeside eller leverandører. Men han kæmpede, især med tvivlen og angsten forbundet med udviklingen og lanceringen af eget brand. Oliver valgte at sige nej til familien, som gerne ville investere i ham, fordi hans største drive er at gøre det selv og at lære fra sine egne fejl.
Derfor besluttede Oliver, fast at dedikere 5 timer om dagen til at undersøge og informere ham selv om hvordan man designer og producerer tøj og det har givet ham en masse værktøjer og et ståsted, et fundament for brandet.
Efter at have lyttet til fagfolk i tøj feltet, besluttede Oliver sig for at sende en af hans design til produktion. Da han modtog sin første trøje, forstod Oliver at der var ting som kunne forbedres.. Logo-et kunne være større, materialet kunne være anderledes og designet kunne perfektioneres, men Oliver tog det hele med som en lærerig oplevelse og med ny inspiration og fornyet kræfter satte han 7 reworked designs til 8 forskellige hoodies i produktion.
Efter at fået de nye produkter hjem, kom et naturligt behove for at reklamere og sælge dem, hvilket fik Oliver til at endnu engang gå selv-lærings vejen, da udfordring nu stod på webdesign og SoMe.
Sociale medier
En af Olivers passioner er også at kreer originalt indhold til TikTok og han ved det er et kraftigt værktøj som kan bruges til at fremme ens forretning. Han tror på at man kan rejse opmærksomhed på platformen ved at være konstant, have nye ideer og differentierer sig selv fra andre. Derudover har han gjort brug af andre sociale medier da han tilbød sine potentielle kunder en eksklusiv tidlig adgang til webshoppen gennem Instagram sign-up.
“Planen er at blive ved og ved, være konsistent, så skal det nok komme”
Selvom Oliver i starten havde næsten ingen viden inden for design, produktion, branding og webdesign, står han i dag med en selv designet tøjlinje og hjemmeside. Oliver ser sig selv udvide hans horisonter indenfor markedsføring og SoMe administration ved hjælp af kurser og sparring med andre ligesindet iværksættere.
“Netværk er næsten den bedste valuta der findes”
Ligesom alle andre tøjbrands, har Oliver også været på modeljagt for produktbilleder til hjemmeside og SoMe. Farmor var en eye-catcher-beslutning ifølge Oliver, der mener at en bedstemor i en oversized t-shirt kunne få folk til at stoppe og kigge en ekstra gang.
Brandets Vision
Det tøj Oliver designer er tiltænkt som at være både inklusivt men på samme tid eksklusivt. Ved at lave tøj i en streetwear, over-sized stil, omfatter han både drenge eller piger, unge eller voksne og små eller store. Oliver tilbyder eksklusivitet til kunderne ved at kreere unikke designs og at udelukkende bruge de bedste råmaterialer. Selvom ambitionerne er høje er det lykkedes ham at finde en god leverandør, som kan transformere Olivers visioner til virkelighed.
Han vil vise hans kunder at der er investeret mange kræfter, tid og tanker i hver eneste trin af processen ved at producere tøj under navnet Skywalkers.
Planen
Ordet ‘drøm’ har ikke den traditionelle betydning for Oliver; han foretrækker at kalde det en fremtidsplan. Selvfølgelig er der en ide og en stor passion bag, men det handler mere om hvordan man planlægger og han er fast i troen på, at ved dedikation og disciplin kan man opnå sin ‘drøm’.
Oliver vil gerne udvikle og løfte brandet til at være en fashion-statement og ikke kun et stykke tøj man bruger efter sæson. Selv Skywalkers motto beviser konceptet:
Made to fit, created to last,
Buy once – wear forever!
Tjek Skywalkers hjemmeside ud her eller find dem på Instagram, Facebook eller TikTok