Insourcing sparer penge

TEC OUT tænker stadig i at gøre udelivet mere komfortabelt. De har insourcet et hjørne af produktionen, mens de udbygger produktsortimentet efter et stramt koncept.

Der er sket en del hos TEC OUT, siden VI STARTER SGU sidst besøgte virksomheden i det gamle mejeri ved Lund i juni. Tre partnere i selskabet er blevet til to, produktsortimentet er under udvidelse/optimering, og der eksperimenteres med nye salgskanaler.

Det hele begyndte med kvalitetshynden Seats, som blev opstartsfinansieret gennem Kickstarter.

- Det var hårdt arbejde. Vi kom i mål, men vi burde have gjort meget mere. Når vi har et nyt produkt, vil vi nok søge professionel hjælp på den front, siger Martin Stoltze, administrerende direktør i TEC OUT.

Han peger på reklamebureauer i udlandet, der har gjort det til et speciale at køre kickstarterkampagner i mål. Ofte mod procentuel provisionsaflønning, så der er en gulerod for bureauet.

Settle forener bakkebord og taburet

Kickstarter kan atter komme i spil, når der kommer nye produkter, som kræver finansiering af opstart. Siden juni har TEC OUT udviklet en hylde, de magnetiske Seats kan monteres på. Hylden er pulverlakeret og kan bruges både inde og ude. Og snart har de den kombinerede skammel, serveringsbakke og bord, ”Settle” klar som prototype. Men hvis den skal sættes i produktion, bliver der behov for en finansindsprøjtning, som måske kan etableres via Kickstarter.

Settle lægger sig på idéplanet fint op af TEC OUTs øvrige produkter: En serveringsbakke i metal kan placeres i et stativ, så det bliver et bord, og bakkens dimensioner passer præcist til hynden Seats, der kan monteres i bakkebordet med magneterne, så det pludselig bliver en komfortabelt siddemøbel. Kombinationen af mange funktioner passer som fod i hose til udelivet på de små terrasser i storbyerne, hvor TEC OUT typisk finder en stor del af sit kundesegment.

– Vi vil gerne gøre udelivet lidt mere lækkert og lidt mere æstetisk. I stedet for at sidde på et slidt tæppe, kan man sidde på en slidstærk og lækker hynde, som ved hjælp af magneterne kan kombineres til en madras. Med vores nye produkter er det meningen at den oplevelse kan udbygges, siger Martin Stoltze.

Optimering på omkostninger og kvalitet

TEC OUT startede som et ApS med Martin Stoltze, Lene Egly og Rikke Borg-Lauritsen. Men da Rikke i efteråret fik tilbudt et drømmejob på Aros i Aarhus, blev hun købt ud af Martin og Lene.

Martin er civilingeniøren, der brænder for industrielt design. Lene er mangeårig tekstildesigner, og hun har bl.a. designet de struktursyninger, der pryder ”Seats” og som gengives i bunden af den kommende serveringsbakke.

Siden juni er der sket en del optimering af hovedproduktet Seats – både omkostningsmæssigt og kvalitetsmæssigt. På omkostningssiden har man valgt at insource struktursyningerne. TEC OUT har leaset en broderimaskine, der kan stå og lave de tidskrævende syninger på hver enkelt hynde. Før fik de det lavet på en anden virksomhed, men der er penge at spare ved at gøre det selv.

Kvalitetsmæssigt har Seats være udlånt til forskellige institutioner for at teste deres slidstyrke og anvendelighed. En nærliggende børnehave havde ti hynder til låns i ti uger for at teste kvaliteten og anvendeligheden. Børnene var vilde med dem og brugte dem bl.a. til at bygge huler, men testen afslørede også, at små pilfingre kunne få magneterne til at slippe sit fæste, ligesom struktursyningerne på forsiden gik op ved voldsom brug.

– Vi har arbejdet på at fæstne magneterne endnu bedre, og vi lancerer en version af Seats uden struktursyninger – specielt til institutionsmarkedet, siger Lene Egly.

At få navnet ud på markedet

TEC OUT sælger primært produkterne gennem egen webshop, men der eksperimenteres med nye salgskanaler. F.eks. laver man forsøg med en billigere version af Seats, som skal sælges sammen med terrassemøbler i en større kæde. Det bliver en tyndere og mindre hynde, i et nyt design, men kvaliteten skal stadig være noget, TEC OUT kan stå inde for.

- Vi arbejder baglæns med den opgave. Vi har fået en kostpris, vi skal holde os indenfor, og så ser vi, hvad vi kan producere. Men det er jo også en mulighed for at få vores navn og logo ud i en lidt bredere offentlighed. Det har også sin berettigelse, siger Martin Stoltze.

De har også en såkaldt dropshipping-aftale med forhandlerkæden Altanliv.dk. TEC OUTs produkter er i salgslokalerne, men kæden etablerer blot forbindelse mellem kunde og TEC OUT mod en procentuel aflønning af salgsleddet. Det giver lidt mindre fortjeneste til TEC OUT, men det udbreder kendskabet og er stadig en meget bedre aftale for TEC OUT end traditionelle aftageraftaler med de store møbelhuse.

– Ved traditionelt salg til de store kæder skal vi måske levere til en tredjedel af salgsprisen. Og så hænger det slet ikke sammen for os. Det kan godt være, at vi har et kostbart produkt, men kostprisen er også temmelig høj, siger Martin Stoltze.

TEC OUT gør nemlig en del ud af at holde produktionen i Danmark. Skummet i Seats er danskproduceret, ligesom de færdige hynder sys på en systue i Brande-området. Stoffet har de dog måttet købe hjem fra Italien, da det ikke fås i den kvalitet på det danske marked. Denne kompromisløshed giver meget naturligt en relativ høj kostpris.

Du kan læse mere om ideerne bag TEC OUT på deres egen blog, ligesom du kan give dem et like på Facebook.

Lene Egly og Martin Stoltze ved hylden "Hang". På opslaget ovenfor ses billeder af "Settle", og under hylden hænger "Seats".
bubble