Lærdommen i iværksætteri

På Learnmark tager man iværksætteri meget alvorligt. ”Startups” er et fritidstilbud til de elever, der har en iværksætteridé at prøve af. Men skolen vil ikke være curlingforældre for eleverne; de skal lære at klare sig selv.

På en grå og kedelig eftermiddag i december er parkeringspladsen ved Learnmark snart tømt for biler, cykler og knallerter. Indenfor er rengøringspersonalet gået i gang på de tomme gange. Men på biblioteket er omkring 20 elever mødt op for at fortælle om de iværksætterprojekter, de tumler med. Tre personer udefra er inviteret til at vurdere udfordringer, muligheder, fordele og ulemper i de enkelte projekter: Mette Lindahl Thomassen fra VIA University College, Tessa Salling fra Business Horsens og undertegnede fra VI STARTER SGU.

Det er tovholder på projektet, sekretariatschef på Learnmark, Hans Hønborg Jensen, der har sat mødet i stand.

– De mødes én gang om måneden, og der var flere, som havde ytret ønske om, at folk udefra kunne vurdere deres projekter, siger Hans Hønborg Jensen.

Iværksætteri på et praktisk plan

”Startups” er et tilbud, der er skabt på baggrund af et ønske fra Region Midtjylland. Der var et ønske om, at eleverne kunne arbejde med iværksætteri på mere end det teoretiske plan. Faget Innovation på skolen fungerer som fødekæde til ”Startups”. Hvis nogle elever vil mere med en idé, end der er plads til i Innovation, får de tilbuddet om at deltage i ”Startups”. Her får de kontakt med seks mentorer, der er undervisere på henholdsvis HHX og HTX. De står til rådighed, når der er brug for sparring i det daglige, og én gang om måneden mødes alle eleverne til et fællesmøde.

Disse møder bruges normalt til oplæg og mentorkritik, men denne onsdag er det tid til at få friske øjne på ideerne. Projekterne er mangeartede. En ung elitesvømmer har åbnet sin egen webshop med svømmetøj (webshoppen Watery, som vi tidligere har skrevet om her på sitet). En håndfuld elever vil starte en mobilbar, så man kan bestille bar og dj til festen. En anden elev vil sælge emballage til de mindre aktører på fødevaremarkedet via webshop. Andre arbejder på at udvikle en app, der skal gøre teknologifaget mere fordøjeligt for eleverne. Selvom flere af projekterne ganske forudsigeligt er baseret på applikationer til mobiltelefoner og webløsninger, der naturligt ligger i interessesfæren for unge studerende, er der også flere regulære købmænd imellem.

- Gevinsten ved tilbuddet her er, at vi knytter en forbindelse mellem de merkantile og tekniske uddannelser. For det er jo tit sådan, at HTX-eleverne er bedst til at få ideerne og udvikle dem, mens HHX-eleverne er skrappere til at få økonomien til at hænge sammen, siger Hans Hønborg Jensen.

Iværksættere og idémagere

Han fortæller, at der i øjeblikket er ni regulære virksomheder, som drives af elever på Learnmark. Men vejen til succes er lang og ujævn.

– Vi oplever alle iværksættertyperne. De legende, de eksperimenterende og bulderbasserne. Idémagerne, der går døde, når hverdagen melder sig. Mange rammer muren, og nogle opgiver måske lidt for tidligt, men jeg tror på, at hvis de ikke kommer over muren denne gang, sker det måske næste gang, siger Hans Hønborg Jensen.

Han understreger, at de seks faste mentorer, der er tilknyttet ”Startups”, ikke skal agere curlingforældre for eleverne. Hvis eleverne vil give op, må de give op. De får den coaching, de beder om, men hvis de bliver dovne eller keder sig i projektet, er det deres eget valg. Mentorerne holder ikke liv i projektet, hvis eleverne ikke selv gør en værdig indsats. For den side af sagen er der også en del lærdom i, mener Hans Hønborg Jensen.

Tessa Salling fra Business Horsens giver feedback på ideerne. Alvorlige sager.
bubble