27-årige Rasmus Gybergs passion for skandinavisk design og flair for salg førte ham naturligt ud i iværksætteriet. Kapitel2, der oprindelig var hans agentur til projektmarkedet, er nu åbnet som webshop, så også private kunder kan købe særegne møbler og belysning i høj kvalitet.
Hvis man siger møbler og svensk design i samme sætning, tænker gennemsnitsforbrugeren på IKEA. Men det er ikke videre retvisende eller særlig retfærdigt. For svensk design er så meget andet. Og når det kommer til nybrud og nytænkning kan man sagtens argumentere for, at Sverige er foran Danmark.
– Danmark har en anden tradition for design end Sverige. Men Sverige er kommet godt efter, og bl.a. svensk produktion er både meget funktionel og eftertragtet. Desuden har den svenske regering afsat særlige ressourcer til at fremme Sverige som designland, og det har måske givet en ekstra dynamik, siger Rasmus Gyberg.
Svensk design
Det er tre svenske designvirksomheder, Blå Station, ZERO og BAUX, Rasmus Gyberg driver agentur for i Danmark. Blå Station laver møbler, ZERO laver lys og BAUX producerer akustikløsninger, der kan fjerne rungende støjgener i store rum. Akustikløsninger af træbeton, der samtidig indgår i rummets skulpturelle indretning.
Rasmus blev interesseret i det svenske design, da han tog sin HA. Under et praktikforløb i en stor belysningsvirksomhed skulle han lave en såkaldt implementeringscase på ZERO. Brandet skulle forberedes til salg og markedsføring for virksomheden. Men da praktikforløbet var overstået, passede ZERO ikke rigtig til virksomhedens fokusområder. De havde ikke plads til designprodukter. Og da de navne, der var i spil til at overtage agenturet, ikke rigtig brændte for det, sprang Rasmus til.
- Jeg kendte på det tidspunkt virksomheden godt, fordi jeg havde arbejdet med implementeringscasen. Jeg kunne mærke, at det var en spændende virksomhed med et internationalt udsyn og tårnhøje ambitioner, så det var noget, jeg gerne ville arbejde videre med, siger Rasmus Gyberg.
Projektmarkedet
Da han først fik agenturet på ZERO, fulgte Blå Station og BAUX snart efter. Men det krævede en masse hårdt arbejde og fremskaffelse af resultater, før svenskerne i de øvrige firmaer kunne se, at Rasmus var den rette til opgaven med at fremme kendskabet til produkterne i Danmark.
Alle tre virksomheder producerer primært til projektmarkedet, hvilket vil sige, at møblerne, belysningen og akustikløsningerne primært er tiltænkt større byggeprojekter. Det er altså ikke almindeligvis produkter, man finder i et bolighus eller en webshop for private; det er produkter, man sælger gennem bygherrer, arkitekter og indretningsarkitekter.
Så Rasmus’ arbejde i de første år med agenturerne var at køre landet tyndt og præsentere produkterne på tegnestuer, hos de større håndværkerfirmaer og andre B2B-forhandlere.
– Jeg bad typisk om at få tyve minutter af deres frokostpause, hvor jeg viste produkter og præsenterede mig selv. Det var et hårdt benarbejde, men det er begyndt at lønne sig. Når først én dør er åben, følger der som regel nogle flere med, siger Rasmus Gyberg.
Kvalitet, der holder
Det afspejles i priser og kvalitet, at produkterne er tiltænkt projektmarkedet. Når man eksempelvis opfører en uddannelsesinstitution, der skal stå i 100 år, sætter man sjældent lamper fra IKEA op i kantinen. Man sætter belysning op, der dels holder funktionaliteten i mange år og dels matcher arkitektens tanker om rummet. Når man opfører byggerier til trecifrede millionbeløb, er prisen på en lampe eller en sofa ikke så vigtig. Det vigtige er, at produktet lever op til den overordnede ambition med byggeriet og at det kan holde i mange år.
– Kvaliteten er ekstra høj og kompromisløs på projektmarkedet. Blå Station er f.eks. en af få møbelproducenter, der laver svanemærkede møbler, og så har de alle tre valgt at beholde produktionen i Sverige – for at holde fast i kvaliteten og fleksibiliteten, siger Rasmus Gyberg.
Webshopkunder
Det er nu en kvalitet, der bliver tilgængelig for private. På kapitel2.com kan interesserede hoppe på webshoppen og kigge lamper fra ZERO. Det er meningen, at også møbler fra Blå Station kommer på webshoppen.
I dag er agenturet en fuldtidsbeskæftigelse for Rasmus, men det har også været et hårdt arbejde at nå dertil. Siden HA’en har han desuden taget en cand.merc. i international virksomhedsudvikling, mens han byggede agenturerne op.
Kapitel2 er et Aps, og Rasmus er åben for at få flere agenturer ind, hvis der dukker noget op, der passer ind i den samlede profil.
Du kan læse mere om Kapitel2 på hjemmesiden og se produkterne i webshoppen. Kapitel2 kan også følges på Instagram: @Kapitel2_