Smag for vintage blev forretning

Vintagecrew.dk begyndte i fjor som et projekt på Learnmarks innovationslinje, og i dag er det en bæredygtig levevej for 20-årige Hans-Kristian Sabro Kok.

Hans-Kristian og en skolekammerat fra Learnmark var begge vilde med vintagetøj fra USA: Hoodies og andre trøjer med påtrykte logoer og navnetræk fra universiteter og high schools. Men det var lidt bøvlet at skaffe hjem i en fornuftig kvalitet. Man kunne købe i USA men røg ind i toldmure og lange leveringstider. Det var bøvlet og krævede stor tålmodighed.

"...fordi vi syntes, det var fedt, og fordi vi så et hul i markedet"

- Vi fandt en grossist i England, og så dukkede ideen til at lave vores egen webshop op. Dels fordi vi syntes, det var fedt, og fordi vi så et hul i markedet, siger Hans-Kristian.

Grundighed betaler sig

Resultatet blev webshoppen vintagecrew.dk, hvor de kunne præsentere de trøjer, de fik hjem fra USA. I begyndelsen købte de via grossisten i Storbritannien, men Brexit ødelagde den fidus. I dag kommer trøjerne fra en grossist i Østrig, der har hentet store mængder hjem fra USA.

Hans-Kristian ved af erfaring, at grundighed betaler sig. Den første gang købte han blot et ubeset kolli fra grossisten - og endte med en masse trøjer, der ikke levede op til kvalitetskravene for vintagecrew.dk.

- I dag er jeg på videochat med dem, og så præsenterer de varerne, trøje for trøje. Så kan jeg vælge de trøjer, jeg ønsker, siger Hans-Kristian.

Succes med bagside

Arbejdet med at sælge vintagetrøjerne var hjulpet godt på vej af Hans-Kristians og hans makker Bjørn Enevoldsen Grams marketingsuddannelse på Learnmark. I stedet for blot at smide trøjerne på hjemmesiden, når de dukkede op fra grossisten, lavede de en happening ud af det. Så vidste følgerne på Instagram, hvilken dag og hvilket tidspunkt, der var nye trøjer i webshoppen. Der er i sagens natur tale om unika, og der var i reglen kun ét eksemplar af hver trøje, så der var god aktivitet på webshoppen, når de nye kollektioner blev præsenteret.  

- Det betød, at vi ret hurtigt fik solgt de mest populære trøjer, men det havde så også den bagside, at mange blev skuffede, fordi vi ikke kunne få trøjerne hurtigt nok af hjemmesiden, når de var solgt. Vi havde tit 20-30 kunder til den samme trøje, siger Hans-Kristian.

Løsningen blev at producere et eget brand med afsæt i vintagetøjet. Logoer og navnetræk går igen – på den rette side af grænsen for copyrightlovgivningen. Den del af forretningen er blevet en stor succes. Faktisk så stor, at den i dag udgør over 90 pct af den samlede omsætning.

- Men det skyldes også delvist, at jeg på det sidste har lagt færre timer i vintage-delen. Fordi det bare tager rigtig lang tid at få de helt rette trøjer hjem. Det er helt sikkert et område, jeg vil lægge mere arbejde i fremover, siger Hans-Kristian.

Købte makkeren ud

Han passer sin webshop alene, da han købte makkeren ud i sommer. Bruddet kom af naturlige årsager, da Bjørn ville prøve kræfter med nye udfordringer i udlandet.

- I begyndelsen forsøgte vi at køre det videre med videochatmøder, men i længden gik det ikke. Hans fokus skiftede meget naturligt, siger Hans-Kristian.

De værdisatte virksomheden efter den aktuelle omsætning og det forventede potentiale. En advokat udfærdigede papirerne, men selve drøftelserne klarede de selv.

- Bjørn og jeg er gamle venner fra Hulvej Skole, så vi skulle finde en pris og en løsning, vi begge var tilfredse med. Det lykkedes meget godt.

Valuevintage.dk og Vintagegroup

Undervejs i rejsen kom de to i kontakt med konkurrenten valuevintage.dk, der havde nogle af de samme varer på hylden. De overvejede at købe virksomheden, men de blev enige om, at en fusion gav mere mening.

Valuevintage og Vintagecrew blev samlet i selskabet Vintagegroup, som fik CVR-nummer i efteråret 2020. Nu var det alvor for de to nyudklækkede handelsstudenter og deres forretningspartner fra valuevintage.dk.

Forretningspartneren havde dog andre perspektiver for fremtiden end Hans-Kristian og makkeren, så de tre valgte i god forståelse at købe ham ud. I sommeren 2021 fortsatte begrænsningen i ejerkredsen som sagt med Hans-Kristians fuldstændige overtagelse.

Kan leve længe på sejrsfølelsen

Nu står Hans-Kristian alene med sin webshop. Det er en fornuftig forretning for ham, og selvom det undertiden kan være lidt ensomt, drives han fortsat frem af gåpåmod og rygrad.

- Der var en tid efter jeg blev alene med shoppen, hvor det pludselig gik nedad med forretningen. Lige meget hvad jeg gjorde, gik salget ned. Det var vildt demotiverende. Men jeg fik mig kæmpet tilbage med hårdt arbejde og markedsføring, og den følelse kan jeg leve længe på, siger Hans-Kristian.

To hjerner tænker bedre end én

"Jeg kan godt savne en makker, fordi to hjerner bare tænker bedre end én"

Han understreger, at det er hårdt arbejde at have en webshop, for tingene sælger ikke bare sig selv, selvom man investerer stort i SEO. Man må også hele tiden tænke nyt og bruge sig selv i markedsføringen, hvis man vil opnå lidt af den organiske vækst, der er helt nødvendig for succes.

Han forestiller sig ikke, at han står alene med de to webshops resten af arbejdslivet.

- Jeg kan godt savne en makker, fordi to hjerner bare tænker bedre end én. Hvis den rette investor dukker op, vil jeg ikke afvise at sælge en del af forretningen. Men det er heller ikke kun vintagetøj, jeg brænder for; jeg brænder egentlig mest for at nørde med alle de små hjul, man kan dreje på i en webshop. Se, hvordan kundernes adfærd ændrer sig, når man laver små ændringer i opsætningen. Det er i virkeligheden det, jeg bedst kan lide, siger Hans-Kristian, der ikke fuldstændig vil afvise at blive lønmodtager i fremtiden, hvis han bare får lov at nørde lige så meget, som han gør i Vintagegroup.

Se varerne på Hans-Kristians webshops valuevintage.dk og vintagecrew.dk og giv hans iværksætteri et like på Instagram og Facebook

bubble