Den bæredygtige vej var den eneste rigtige for iværksætterne bag don’t panicc

Søren Nielsen og Andru Charles fra Horsens er iværksætterparret bag brandet don’t panicc, som er et livsstilsbrand, der lige nu producerer bæredygtige kreditkortholdere, som lever op til den høje standard og kvalitet, de selv efterspørger. Virksomheden gik i luften med deres første produkt i november 2021, og de lancerer allerede snart deres næste produkt.

For mange iværksættere starter rejsen med, at de oplever mangel på en specifik vare eller ydelse i markedet. Det samme gjorde sig gældende for Søren Nielsen, der i dag udgør den ene halvdel af iværksætterparret bag brandet don’t panicc, der producerer bæredygtige kreditkortholdere ud af genbrugsmaterialer.

Søren har altid syntes, at tøjudvalget til mænd var for småt, og han forelskede sig for allerede 8-9 år siden i tanken om at designe sit eget tøj til mænd, som skulle være både unikt, af god kvalitet og ikke mindst bæredygtigt produceret.

Søren oplevede dog hurtigt, at tøjindustrien var meget dyr og samtidig ikke kunne leve op til hans egne høje standarder til både bæredygtighed, design, kvalitet og materialer. Han besluttede sig derfor for at sætte drømmen på standby. Men i 2018 mødte han Andru Charles, som satte gang i planerne igen: De besluttede sig for sammen at producere livsstilsprodukter, hvor der hverken blev gået på kompromis med kvalitet eller bæredygtighed.

”Andru og jeg mødtes ved en tilfældighed, men det var hurtigt ’kærlighed ved første blik’, hvor vi kunne mærke, at vores energier matchede. Efter et første møde blev det klart for os, at vi skulle starte noget sammen, og her var den bæredygtige vej den eneste rigtige vej for os at gå,” siger Søren.

Iværksættere helt ind til benet

Søren og Andru har begge egne virksomheder ved siden af don’t danicc, så iværksættertilværelsen og livet som selvstændig er ikke fjern fra dem. Søren har sit eget indretningsfirma RUMraketten, og Andru arbejder med videomarkedsføring.

Alligevel har de dog formået at etablere og drifte virksomheden don’t panicc, hvor Søren i dag står bag de mere kreative processer, og Andru styrer alt lige fra markedsføring til sociale medier og hjemmeside.

”Vi har fra dag ét komplimenteret hinanden godt, da vores meget forskellige kompetencer og personligheder spiller virkelig godt sammen. Samtidig inspirerer vi hinanden på flere punkter, og det skaber en god pingpong og energi i vores samarbejde”.

Søren fortæller, at det til tider kan være en udfordring af balancere mellem et etableret firma og don’t panicc, som stadig er et startup. Men han synes, at de begge med årene er blevet klogere på, hvilke knapper de skal trykke på og hvornår, således alle drømme forhåbentligt kan gå hånd i hånd.

URBAN kreditkortholder er blot starten

I dag producerer og sælger don’t panicc kreditkortholdere, der er produceret af 99 % genbrugsmaterialer. Den sidste procentdel udgør nemlig limen, hvor der endnu ikke findes gode, bæredygtige alternativer. Men der er et bæredygtigt alternative på vej, som vi håber, at få testet i den nærmeste fremtid. afventer et dansk produkt, som er bæredygtig vandbaseret lim

Produktionen foregår på værkstedet Compas i Hedensted, hvor Søren sidder sammen med andre kreative iværksættere. Det er Søren, der til dagligt har produktet i hænderne, så de kan stå inde for hver kreditkortholder, de sælger.

Og feedbacken fra kunderne er god, der er særligt begejstrede for kvaliteten og funktionaliteten af produkterne.

Snart lancerer don’t panicc endnu et produkt – en ny version af kreditkortholderen, hvor der er plads til endnu flere kort.

Da vi spørger ind til visionen for virksomheden, står det dog klart for iværksætterparret, at de ikke ønsker at begrænse sig til blot ét slags produkt:

”don’t panicc er først og fremmest et livsstilsbrand, og drømmen er på sigt at udvide sortimentet, eksempelvis med tøj. Det er vigtigt for os at vise, at man sagtens kan få kvalitet og eksklusivitet, selvom tingene er produceret af overskudsmaterialer. Og på den måde kan vi forhåbentligt være med til at gøre op imod ’smid-væk-kulturen’ og nutidens overforbrug,” afslutter Søren. 

Læs mere om don’t panicc her eller følg Søren og Andru på deres sociale medier Facebook og Instagram.

bubble