Et link mellem Danmark og Kina

Min Wu har længe drømt om at blive iværksætter. Med Dragonlink vil hun hjælpe danske virksomheder med at handle med Kina, ligesom hun også gerne hjælper kineserne med at købe danske produkter. Sidstnævnte er et marked i vækst.

Min Wu har fundet sig godt til rette i Vitus Bering Innovation Park og kontorfællesskabet Bering StartUp.

– Det er et flot sted, og der er så mange venlige mennesker herude. Jeg er så taknemlig for al den sparring og inspiration, jeg får. Jeg tør tro på, at mit projekt nok skal lykkes, siger Min Wu.

Projektet er Dragonlink, der – som navnet antyder – er et link mellem Kina og Danmark. Et link, som danske virksomheder kan benytte, når de skal finde en pålidelig leverandør i Kina af nonfood-produkter, og et link, kineserne kan bruge, når de skal i kontakt med leverandører af skandinavisk design.

- Skandinavisk design er virkelig populært i Kina, og det er klart et marked, der vokser med samme hastighed som velstanden derude, siger Min.

Opvokset i handelscentrum

Hun er opvokset i handelscentrummet Guangzhou, der ofte benævnes Canton. En millionby, Kinas tredjestørste, som handelsfolk fra hele verden valfarter til. Min Wus forældre var selvstændige og drev en maskinfabrik, og hun var selv beskæftiget med handel fra Europa.

I 2004 mødte hun sin mand, der dengang arbejdede ved det danske konsulat i storbyen. I 2007 valgte de at flytte til Danmark, og Min Wu bestemte sig hurtigt for at komme i gang med en uddannelse.

– Jeg begyndte på Handelshøjskolen i Aarhus i 2007, og selvom selve undervisningen var på engelsk, var det også en måde at komme ud og møde danskere og lære sproget, siger Min.

Da hun var færdiguddannet, blev hun først indkøbspraktikant hos tøjmærket Only i Brande, efterfølgende indkøbsassistent hos Index Retail, der blandt andet køber ind for Bog & Idé. Siden blev det til indkøb af tæpper, interiør og pynt hos Falby Design i Allingåbro, før hun i år blev klar til iværksætteriet.

WeChat og Linkedin

Hendes mand er gymnasielærer, og deres to børn på fem og to går i børnehave i hjembyen Hovedgård. Der er blevet både tid og økonomi til at tage springet.

– Det virkede som det helt rette tidspunkt at komme i gang, stille og roligt, siger Min.

Hun tiltrækker kunderne og vedligeholder netværket i Kina gennem det kinesiske svar på Facebook, WeChat, hvor der er adgang til 800 millioner brugere. Her i Danmark skal Dragonlink naturligvis markedsføres gennem Linkedin og andre målrettede kanaler.

Forventningsafstemmer

En af Mins opgaver bliver at aflive nogle misforståelser om kinesisk produktion.

- Nogle tror, at hvis det er kinesisk, er det noget billigt møg, men du kan jo både købe højteknologi og dårlige plasticprodukter i Kina. Det er blot et spørgsmål om, hvad du vil have og hvad du vil betale, siger Min.

Hun tilbyder både sin assistance til at vurdere eksisterende leverandører eller finde nye. Hvis en kunde eksempelvis skal finde en leverandør af kopper, vil Min typisk finde tre muligheder, der kan vælges imellem. For en kop er jo ikke bare en kop – det kan være værd at overveje både pris, kvalitet, udviklingsmuligheder (hvis man f.eks. har planer om at skulle have nogle kopper med tryk eller i særlige gaveæsker), leveringssikkerhed (så også store ordrer kan effektueres hurtigt og sikkert) m.v.

– Det drejer sig tit om at forventningsafstemme, så både kunde og leverandør er helt klar over, hvilket produkt der ønskes, siger Min.

Kunden får selv direkte adgang til leverandøren, og Min blander sig helt uden om salg og regnskab. Man kan vælge at lade Min stå for al kontakt og kommunikation til den nye samarbejdspartner, hvis man fornemmer, at det vil betyde færre misforståelser.

Sprog- og kulturforståelse

Forudsætningerne for at forventningsafstemme er gode, for Min Wu behersker både dansk, engelsk, mandarin og kantonesisk flydende i skrift og tale. Hun kender i sagens natur en del til kulturen i Kina. Så hvis en leverandør pludselig leverer en ringere kvalitet eller er svær at få i tale, kan Min lettere regne ud, hvor hunden eventuelt ligger begravet, og hvordan samarbejdet kan komme på skinner igen.

Min Wu begyndte først i Bering StartUp pr. 1. august, så der er en del, der lige skal på plads. Hjemmesiden var ved redaktionens slutning endnu ikke klar, men den er snart færdig. I mellemtiden kan Min fanges på Linkedin.

Min Wu vil med Dragonlink skabe mere kvalificeret samhandel med Kina.
bubble