Flyttehjælp med vokseværk

Ung horsensianer har med sin fætter skabt iværksættervirksomheden Gloove, der sælger hjælpende hænder til flytninger. Foreløbig eksisterer tiltaget i landets fire største byer, men snart åbnes i Horsens.  

Det lå bestemt ikke i kortene, at 27-årige Mads Andersen, der er vokset op i Dagnæs og har taget sin studentereksamen på Horsens Gymnasium, skulle blive iværksætter.

– Min far har været 40 år ved DSB, og min mor har arbejdet 25 år ved kommunen, så iværksætteriet må være kommet et andet sted fra. Måske ville jeg bare være Rasmus Modsat, griner Mads Andersen.

Han fik for et års tid siden ideen til Gloove sammen med sin fætter, Andreas Zacho. Anledningen var, at Mads skulle flytte og savnede hjælp til bære møbler og andet habengut op og ned ad trapperne. Gloove er en fonetisk sammentrækning af ”glove” (handske) og ”move” (flytte/bevæge sig). Ideen er, at man kan hyre “hænder” (gloovers) til at hjælpe med flytningen. Flyttebil, trailer eller Longjohn må man selv sørge for, men med Gloove kan man få hjælp til alt det slidsomme for en fornuftig pris.

Deleøkonomi, der tager ansvar

Gloove er en deleøkonomisk platform. Det betyder, at den digitale platform skaber kontakten mellem den, der skal bruge arbejdskraften, og den, der er villig til at udføre den. Arbejdskraften er primært unge studerende, der har brug for en skilling ved siden af SU’en. De har alle været igennem en validering hos Gloove, hvor de blandt andet har skullet svare på en masse spørgsmål. Ønsket er at have gloovers tilknyttet, som både mestrer høflighed, nysgerrighed og en smule ydmyghed. De skal være servicemindede, friske og klar på at knokle i de timer, de betales for. Det er i den ligning, at studerende ofte passer rigtig godt ind.

Deleøkonomi? Ung arbejdskraft? Det kan naturligvis få alarmklokkerne til at bimle hos alle, der er på skeptisk udkig efter udbytning af arbejdskraft, konkurrenceforvridning, skattesnyd og angreb på den danske aftalemodel. Men der er nu ikke så meget at være bange for.

- Vi betaler vores gloovers 140 kroner i timen, hvilket er ti kroner under 3F’s overenskomst på området, og det må siges at være en ret fin betaling for et studiejob, siger Mads Andersen.

Han fortæller samtidig, at de arbejder på en model, hvor alle honorarer til glooveren automatisk indberettes til SKAT. Men det kræver en teknisk løsning, der ikke eksisterer på nuværende tidspunkt. I mellemtiden må de tilknyttede gloovers selv sørge for at afregne skatten.

Indbygget validering

Gloove eksisterer på hjemmesiden gloove.dk, hvor kunderne kan bestille gloovers til et bestemt tidspunkt og et bestemt sted. Hvis der er nogle særlige ønsker, kan kunderne også angive det i bestillingen. Herefter finder Gloove det antal egnede gloovers, der er bestilt. Med tiden vil systemet blive udbygget, så kunden også får ansigter på dem, der kommer. Det er meningen, at kunderne bagefter kan anmelde de gloovers, de har haft til at hjælpe – som vi kender det fra andre deleøkonomiske platforme.

– Vi arbejder hele tiden på at udbygge notifikationsdelen, så kunderne oplever en mere personlig og præcis betjening. Så de måske får en personlig hilsen i indbakken fra de gloovers, de har bestilt, siger Mads Andersen.

En gloover koster 195 kroner i timen. For de penge får kunden en motiveret og arbejdsom hjælper, og forsikringerne er på plads, så der både er penge at hente, hvis krystalvasen ender på gulvet eller den udsendte gloover snubler på trappen.

Mads er gået all in på Gloove. Han har været indblandet i flere andre startups igennem tiden, blandt andet den hedengangne deleøkonomiske platform “Kid Up”, som var i Løvens Hule, men Gloove er markant anderledes. Hvor de øvrige projekter har brugte halve eller hele år på at udvikle en platform, er det gået langt hurtigere med Gloove.

- Vi byggede lynhurtigt et system op, så vi kunne opnå noget organisk vækst. Vi begyndte i april 2016, og i maj havde vi den første version af hjemmesiden. Den var lidt skrabet, men den fungerede, siger Mads Andersen.

Investor sparkede til udviklingen

Allerede efter et lille halvt års drift blev Mads og Andreas kontaktet af investor Magnus Kjøller. Han havde læst om Gloove på Trendsonline, og han skød penge i projektet, så der blev plads til at skrue op for ambitionerne og udviklingshastigheden. Han skød 800.000 kroner i mod en ejerandel på 16 procent. Investeringen betyder blandt andet, at der i øjeblikket arbejdes på at udvide fra fire byer til ti, heriblandt Horsens.

Samtidig har virksomheden fået Jonas Havmøller og Sune Jørgensen tilknyttet. Sidstnævnte tager sig af marketingsindsatsen, mens førstnævnte er en såkaldt full stack developer – det vil på dansk sige, at han kan udvikle og programmere både de brugerflader, kunderne bruger på hjemmesiden og alt det, der ligger bagved. Dermed skal Gloove ikke ud og bruge penge på den kostbare udvikling, for det hele kan klares ”in house”.

Først Danmark – så resten af Europa

Ambitionerne er skyhøje hos Mads Andersen. Han er allerede fuldtidsbeskæftiget i virksomheden, der drives som ApS fra lokaler i Aarhus. Når først udvidelsen i Danmark er på plads, venter udlandet. Sandsynligvis Skandinavien i første omgang.

– Vi har ikke rigtig nogen direkte konkurrenter hverken i Danmark eller resten af Europa. Der findes noget i USA, der minder lidt om vores, men de har også investeret i biler, så de ligner en almindelig flytteforretning mere og mere, siger Mads Andersen.

Hvis alt går efter planen, vil Gloove være en realitet i Horsens til april.

Læs mere om Gloove på hjemmesiden – og giv dem et like på Facebook.

Mads Andersen.
bubble