En voksende passion for spændende øl fik Lars Henrik Jensen til at smide 50.000 i et ApS og starte ØL2GO, så garagen kunne fyldes med de perlende dråber.
Til daglig arbejder Lars Henrik med IT hos NRGi, men når det er fyraften, står fritiden i øllets tegn. Måske er der et par smagskasser i bagagerummet, der skal køres ud. Smagskassen, ”6pack2go”, er en kasse med seks forskellige øl, som Lars Henrik har udvalgt. Noget let forfriskende og noget mere komplekst. Noget lyst og noget mørkt. Noget, der kan udfordre smagssanserne.
– Jeg leverer smagskasserne ved døren i Horsens og op til det sydlige Aarhus, Odder, Bjerre, Hornsyld og Skanderborg, siger Lars Henrik.
Storytelling om 160 øl
Han har 160 forskellige øl på hylderne i forretningslokalet, det ligger i forbindelse med privaten på Blindgade i Tvingstrup. De mange forskellige øl er i de fleste tilfælde hentet på bryggerierne. Her får Lars Henrik en snak med brygmesteren, så der altid er detaljeret viden knyttet til de enkelte øl og bryggeriet. Det gør salgsprocessen lidt lettere og sjovere, fordi den type storytelling altid højner interessen hos kunderne. Men der er en ekstra gevinst ved at besøge bryggerierne.
– Når jeg køber direkte på bryggerierne, kan jeg nøjes med at købe fem eller ti af den enkelte specialøl i stedet for hele kasser. Dermed kan jeg lettere have et stort udvalg, siger Lars Henrik.
For øllet skal også sælges. Selvom en del øl har en holdbarhed på et halvt år eller mere, smager den bedst de første tre måneder efter tapning.
Det meste af øllet er fra danske mikrobryggerier, men der er også lidt hollandsk, belgisk og tjekkisk øl på hylderne.
Udvidelse af horisonten
Lars Henrik holder åbent i butikslokalet i Tvingstrup på fredage og lørdage, og her plejer han at åbne et par flasker, så der er lidt godt at smage på. Desværre er man nødt til at drikke øl for at smage på det – man kan ikke spytte ud som vinsmagerne, da de smagsløg, der registrerer de bitre smagsnoter, sidder bagerst på tungen, nede i svælget. Det er dog en detalje, de fleste ølsmagere kommer over. Det giver så også den fulde ølnydelse.
“Min kone prikkede til mig og sagde, at hvis jeg ville starte en forretning med øl, skulle det være nu. Jeg er også lige rundet 50, så måske er det et udslag af midtvejskrisen.”
Smagsprøverne er til for at udvide kundernes horisont – ligesom Lars Henrik fik udvidet sin for få år siden.
– Vi var en håndfuld kolleger på arbejdspladsen, der havde hørt, at Den Gyldne Hest havde fået trappistøllen Rochefort 10 på hylden. Den skulle vi smage, fordi den skulle være noget specielt, siger Lars Henrik, der hidtil mest havde været til de gængse pilsnertyper.
Det gav dem lyst til mere, så de tog af sted til Brygshoppen i Randers for at smage specialøl og købe hjem til julen, der stod for døren.
Det skulle være nu
Passionen voksede, og måske var det en rund fødselsdag, der gjorde udfaldet.
– Min kone prikkede til mig og sagde, at hvis jeg ville starte en forretning med øl, skulle det være nu. Jeg er også lige rundet 50, så måske er det et udslag af midtvejskrisen, griner Lars Henrik.
Privatøkonomien var nemlig af en beskaffenhed, hvor de 50.000 til et ApS kunne fremskaffes uden de store sværdslag. Og hvis alt øllet går i eftergæring og kunderne bliver væk, er der ingen, der skal gå fra hus og hjem.
Drømmer om et butikslokale i byen
Han fik god konsulenthjælp fra BusinessHorsens til at komme i gang, og foreløbig holder han udgifterne nede ved at lave det hele fra privatadressen i Tvingstrup. Men på længere sigt vil han ikke afvise at rykke ind til byen.
– Hvis omsætningen kan bære et butikslokale, vil det naturligvis være sjovere at være tæt på byen. For mange synes jo også, at der forfærdelig langt herud, siger Lars Henrik.
Lars Henrik har endnu ikke en hjemmeside, men du kan give hans forretning et like på Facebook.