Engang arbejdede han mest for at kunne holde fri. I dag har han skiftet fag og er blevet passioneret iværksætter. Fak2Tum er en ny begyndelse for tekstforfatter og journalist Per Andreasen.
For somme er arbejdet en vigtig del af det samlede livsvirke. For andre handler arbejde mest om at få smør på brødet og æg til saltet.
Per Andreasen, der oprindelig kommer fra Rødekro i det sønderjyske, hørte engang til i sidste kategori. Efter gymnasiet arbejdede han i seks år som ufaglært vikar, før journaliststudiet i Aarhus begyndte at trække. I dag brænder han for at gøre sin egen virksomhed til en succes.
Skateboarding fyldte en del mere i Pers liv end arbejdet. Per har været meget engageret i det danske skateboardmiljø i hele sin ungdom. Når han havde tjent nok til månedens husleje, gik resten af tiden med skateboarding. Han fungerede også som skribent og redaktør på skateboardmagasinet Wunderbaum og dets hjemmeside. Så da knæet sagde stop i 2005, og der skulle udstikkes en ny retning i arbejdslivet, var journaliststudiet et indlysende valg.
Fra stoleleg til reklame
Som færdiguddannet journalist i 2011 fik Per snart arbejde i Jyske Medier. Han vikarierede på lokalredaktioner og ugeaviser i hele Trekantområdet. Ni forskellige redaktioner blev det til i de følgende godt tre år. Det var den solide rugbrødsjournalistik, hvor der skulle produceres små og store historier fra lokalområdet på samlebånd. Under arbejdet på de små ugeaviser måtte han af og til at skrive hele avisen selv.
– Jeg havde ikke altid tid til at læse korrektur. Så da jeg en uge havde skrevet hele avisen selv, var den eneste feedback, jeg fik, en læser, der bemærkede, at jeg havde stavet censor med ”s” som begyndelsesbogstav i én af artiklerne, griner Per.
Han manglede feedback, og en fornemmelse af den værdi, tekster skaber. Samtidigt var aviserne præget af nedskæringer.
– Jeg kunne se, hvordan hverdagen mere og mere udviklede sig til den famøse stoleleg med prikkerunder. Det var hverken godt for sammenholdet eller arbejdsglæden. Så jeg ledte efter en ny funktion, hvor jeg kunne mærke værdien af mit arbejde og høre fra dem, jeg skrev for, siger Per Andreasen.
Ordene fik værdi
Det fik han, da han fra foråret 2015 blev ansat som tekstforfatter på reklamebureauet Superego. De følgende to og et halvt år fik sproget vinger. Per fik lov til at udvikle sine evner for at kommunikere koncist og fængende på en arbejdsplads, hvor der var højt til loftet, og hvor arbejdet blev udført i tæt dialog med dygtige kolleger og kunderne.
- Jeg kunne komme med alle mine skæve ideer, og jeg kunne af og til også direkte aflæse den værdi, ordene skabte, når en kampagne kom helt i mål, siger Per.
Han var glad for sin tid på Superego, men han blev efterhånden så tændt på de muligheder, der ligger i faget, at iværksætteri blev det naturlige, næste skridt. Gamle skader fra skatertiden tvinger ham til at styrketræne jævnligt, og i løbet af sommeren kom der en del podcasts om amerikanske tekstforfattere, de såkaldte copywriters, i ørerne, når han knoklede sig igennem de hårde øvelser.
– Jeg blev så inspireret, men jeg vidste også, at hvis jeg skulle gøre ideerne til virkelighed som lønmodtager, skulle jeg overbevise andre om at implementere dem. Hvis jeg var selvstændig, bestemte jeg jo selv, siger Per.
Kommunikativ altmuligmand
Det fik ham til at springe ud som selvstændig i august måned. Ud over arbejdet med sproget, har han også videogrej stående, klar til brug. Per har omkring tyve års erfaring i at lave små videoproduktioner, og det er et produkt, han fortsat vil have på hylden.
– Jeg ser mig selv som en kommunikativ altmuligmand. Jeg kan lave alt fra Facebookopdateringer til regulær branding og de store fortællinger. Det kan både være som tekst, video, foto og en kombination af de tre, siger Per.
Han kommunikerer på alle platforme, men holder særligt af webbaseret kommunikation, fordi værditilvæksten ret let kan aflæses.
– Jeg eller kunden kan ret hurtigt se på antallet af læsere og deres videres adfærd på nettet, om min tekst virker eller ej. Det er der en ret stor tilfredsstillelse og lærdom i. Jeg vil helst skabe værdi, der ikke kun måles i det antal timer, jeg har lagt i det, siger Per.
Du kan læse mere om Pers virksomhed på hjemmesiden, og så skal du da også lige give ham et like på Facebook, ikke?