Håndværkerforeningen fik gratis brandinghjælp

Små iværksættervirksomheder kan få 12 ugers hjælp til markedsføringen, ganske gratis. Hvert år skal knap 250 vordende markedsføringsøkonomer fra VIA University College finde en praktikplads, og det er ikke svært at få del i ekspertisen.

Mange små virksomheder og enlige iværksættere har områder af forretningen, de ikke bruger så megen tid på, som de måske burde. Ganske mange glemmer marketingsarbejdet, hvis det ellers går udmærket, og kunderne alligevel synes at finde vej.

Det var sagen for Morten Brohus, der sammen med broderen Simon driver Håndværkerforeningen i Horsens. Simon er kok, Morten er tjener og ambitionerne for stedet er høje. Håndværkerforeningen skal både være stedet for bankospil, generalforsamlinger, gravkaffe, festivitas og gourmetmad. Spændvidden sætter store krav til markedsføringen, men den indsats var førhen præget for meget af tilfældigheder.

– Jeg lavede opslag på vores Facebookside, men det var lidt tilfældigt og sporadisk. Når jeg følte mig presset til det, fordi vi have et arrangement, der skulle sælges, siger Morten Brohus.

Strandet i Egypten

Men for godt en måned siden blev han kontaktet af Nicklas Larsen, en bekendt, der læser til markedsføringsøkonom på VIA University College i Horsens. Nicklas var strandet i Egypten i et praktikforløb, der slet ikke levede op til forventningerne, og han ville hjem.

– Praktikstedet havde lovet en del mere, end de kunne holde. Jeg skulle bo i en kuffert i tre måneder, mine kolleger kunne næsten ikke engelsk, og den hjemmeside, jeg skulle vedligeholde, var slet ikke oppe at køre, siger Nicklas.

23-årige Nicklas skal bruge det 12 uger lange praktikforløb til den hovedopgave, han efterfølgende skal skrive, så han kunne ikke bare tage det som en eksotisk oplevelse under sydlige himmelstrøg. Han skal have noget ud af sin praktik, for ellers er tiden spildt.

Indgår i den daglige drift

Da Morten hørte om Nicklas’ fortrædeligheder, blev en praktikplads på Håndværkerforeningen hurtigt etableret. Der skulle heller ikke så meget til; Nicklas medbringer selv en laptop og kan sidde, hvor der er en plads. Men han sidder nu ikke ned hele tiden.

– Nicklas indgår i den daglige drift. I dag har han været med til at stille op til banko, og i går skulle vi have skrællet en masse kartofler. Det er vigtigt, at han er en del af virksomheden, så han forstår, hvem vi er, og hvad vi står for, siger Morten Brohus.

Nicklas er enig:

– Jeg kan jo ikke bruge 37 timer på at lave SoMe-arbejde. Det ville også være kedeligt. Det er jo, når jeg hjælper i hverdagen, at ideerne til branding og markedsføring opstår. Jeg får et indgående kendskab til alt det arbejde, der ligger bag et arrangement. Det er sundt, siger Nicklas.

Hans uddannelsesmæssige kompetencer har allerede betydet en del for Håndværkerforeningens markedsføring. Der er kommet mere retning på.

– Nicklas stillede de rette spørgsmål. Hvorfor er vi på Facebook? Er det for at få en masse følgere og likes, eller er det for at være ”top of mind”, når konfirmationsfesten skal bestilles? Det er jo væsentligt at overveje, før man begynder at lave opslag, siger Morten.

Indfanger sjælen

“Instagram er god til at fortælle en historie, når køkkenet f.eks. lige har fået leveret vagtler eller sort trøffel til en gourmetaften”

Da VI STARTER SGU er på besøg, har Nicklas netop påbegyndt sin fjerde praktikuge. Han har blandt andet brugt tiden på at få følgere til en ny Instagramkonto, og han har gjort Facebook-kampagnerne mere målrettede.

– Instagram er god til at fortælle en historie, når køkkenet f.eks. lige har fået leveret vagtler eller sort trøffel til en gourmetaften. Det er billederne fra kulisserne, der kan brande stedet over for folk, som kun kender overfladen fra de arrangementer, de har deltaget i, siger Nicklas.

Nicklas indfanger sjælen på stedet og videreformidler på SoMe-platformene. Han er havnet i en virksomhed, der passer ham rigtig godt. Kombinationen af praktisk arbejde og markedsføring giver et ekstra godt afsæt for opgaveskrivningen, der venter efter praktikken. Der er ikke nogen overordnede regler for virksomhedsstørrelse, når praktikanter skal finde praktiksted.

– Man siger, at virksomheden ikke må være for lille eller for stor. Hvis den er for lille, er der for lidt at lave og for lidt at skrive om, og hvis den er for stor, kan man let miste overblikket, når man skal skrive opgave, siger Nicklas.

Næsten 250 praktikanter

Hvert år udklækker VIA University College i Horsens næsten 250 praktikanter på de tre uddannelser, der har med markedsføringsøkonomi at gøre. Ud over Nicklas’ uddannelse er der også en professionsbachelor indenfor feltet og den internationale variant, Marketing Management-uddannelsen. Sidstnævnte er en mulighed for at få en international studerende som praktikant. Hvis du gerne vil ind på internationale markeder, kan en international praktikant måske have nøjagtig de kompetencer, du har brug for.

VIA har (i parentes bemærket) også praktikanter indenfor en lang række andre uddannelser, men det er en anden historie.

Den rette praktikant

Hvis du som iværksætter eller lille virksomhed vil gøre dine hoser grønne for næste kuld praktikanter, kan VIA’s Career Service Centre kontaktes på telefon 87 55 40 18 eller e-mail: mihr@via.dk.

To gange om året er der desuden Company Dating, hvor studerende og virksomheder kan mødes, ligesom servicecentrets Facebookside flittigt deler opslag fra virksomheder, der kan bruge en praktikant. Disse opslag får deres eget liv, når de studerende tagger hinanden, så de rette får dem at se.

Værdi for virksomheden

“Han er god til at få skæve ideer til vores markedsføring, og når han skyder rigtigt, skaber det værdi for virksomheden”

I Håndværkerforeningen har Nicklas taget plads med Mac’en i chesterfieldsofaen under isbjørneskindet på første sal, mens Morten og Simon har travlt i køkkenet nedenunder. Nicklas er godt i gang med at skabe nogle strukturer på markedsføringen, som Morten ubesværet kan følge op på, når praktiktiden er ovre. For kontinuiteten i markedsføringen skal fastholdes.

– Han er god til at få skæve ideer til vores markedsføring, og når han skyder rigtigt, skaber det værdi for virksomheden. Så jeg håber da, at vi kan fortsætte samarbejdet fremover, siger Morten Brohus.

Den tanke kan Nicklas nikke bekræftende til. Han vil gerne bruge sin uddannelse til at blive iværksætter.

– Jeg laver en struktur på arbejdet, der er let at gennemskue og videreføre. Men jeg vil da meget gerne give en hånd med, når der er brug for det, siger Nicklas Larsen.

Du kan følge med i Nicklas’ arbejde på Facebook og Instagram.

Nicklas Larsen og Morten Brohus.
bubble