Historien om CreatedBy er den klassiske iværksætterhistorie, hvor man på vej mod det store mål pludselig falder over en sidevej, der lokker og bliver hovedvej mod et nyt mål.
For et år siden talte VI STARTER SGU med fire Learnmark-elever, der var ved at udvikle en slags dating-app for iværksættere. Ideen var at lave en platform, hvor iværksættere kunne lede efter de kompetencer, der var brug for. Det var dyrt at udvikle en app, så de fire lavede en kickstarterkampagne med en lille animeret film, der viste, hvad det hele gik ud på.
Den film vakte lidt opmærksomhed, og pludselig henvendte et større firma sig, fordi de godt kunne bruge en lignende animationsvideo. Så snart arbejdede de fire iværksættere med at lave små animationsfilm ved siden af drømmen om det store app-styrede community for iværksættere.
Animationsvideoer på ét minut
“Det kan vi gøre langt billigere. Nogle gange til under en tiendedel”
Men app-drømmen døde, de fire blev til tre, og en nebengesjæft blev til et nyt mål. I dag står Jonathan Jørgensen, Sebastian Dyrgaard og Aksel Ross bag CreatedBy, der tilbyder professionelle animationsvideoer til markedsføring på bl.a. Facebook. Små videoer af typisk ét minuts varighed, der fanger opmærksomheden, skaber interesse og leder seeren videre til mere viden.
De tre er i alderen 19 til 20, og de er færdige på Learnmarks innovationslinje til sommer. Alt tyder dog på, at de vil få en del med hinanden at gøre efter studenterhuerne er kommet på hovederne. For CreatedBy ligner allerede en flyvedygtig virksomhed for de tre.
– Vi opdagede et stort hul i markedet, fordi de store animationsbureauer typisk tager mellem 50 og 90.000 kroner for ét minuts animationsvideo. Det kan vi gøre langt billigere. Nogle gange til under en tiendedel, siger Sebastian.
Gratis storyboard
Trods den lave pris er der ikke tale om makværk eller amatørarbejde. De tre arbejder professionelt og meget seriøst med de opgaver, der kommer ind. Videoerne laves efter AIDA-modellen, så de første sekunder bruges til at fange opmærksomheden, når videoen dukker op på Facebook-tidslinjen. Derefter skal videoen opbygge interesse og lyst til at vide mere, hvorefter der afsluttes med et link, så seeren kan finde mere information. Det hele serveres altså på ca. 60 sekunder.
– Vi starter med at lave et skriftligt storyboard, så kunden kan se, hvordan vi vil løse opgaven. Den del er gratis og helt uforpligtende, siger Aksel.
Individuelle animationer og speaks
Når der er enighed om formen, går Aksel i gang med at lave animationerne. De laves i samme program, som de tre brugte ved Kickstarterkampagnen for et år siden. Men nu har de købt sig til professionel adgang, så de tekniske muligheder er blevet langt flere. Men der er ikke bare tale om en masse standardanimationer, der parres på forskellige måder. Aksel tegner typisk kulisserne, så de passer til kundens rammer. Eksempelvis er en video til BGI-Akademiet ved Bjerre lavet med bygningernes karakteristiske skyline, så seeren kan se, hvor det foregår. Desuden kan videoerne også være et miks af tegnet animation og almindelig optaget video.
– Vi kan sagtens få en animeret karakter til at gå rundt i et filmet lokale. Det kan give god mening, hvis det, der skal forklares med videoen, sker i nogle bestemte rammer, siger Jonathan.
Speaks til videoerne bliver indtalt af professionelle fra speakbureauer, og det kan godt være lidt af en opgave at finde den rette speaker til en given opgave.
– Men vi har efterhånden fundet nogle stykker, der passer godt til mange af de opgaver, vi sidder med, siger Aksel.
Sparring fra Venture City Horsens
CreatedBy har været omkring Venture City Horsens, og de tre iværksættere får mentorhjælp af Daniel Bach fra Bubblemedia. Desuden har de allerede lavet en lille video for foreningen.
De tre har fordelt rollerne mellem sig. Mens det primært er Aksel, der laver selve animationerne, er Jonathan forretningsansvarlig og Sebastian kundeansvarlig. Men de tre roller lapper lidt over hinanden.
– Vi laver lidt af det hele alle tre her i opstartsfasen, og det er fint. Det bliver også kun bedre, når vi alle tre kommer med indspark til storyboardet, for det kan være svært at forklare komplekse koncepter på så kort tid, siger Jonathan.
De tre har fået et godt samarbejde i stand med en SEO-virksomhed i Kolding. Det er også en iværksættervirksomhed, der drives af unge, energiske iværksættere, så de kan lære af hinanden og udvikle koncepter sammen.
Du kan læse mere på hjemmesiden og give dem et like på Facebook.