Nogle iværksætterprojekter er oplagte at designe som socialøkonomisk virksomhed. Tirsdag den 21. marts holdes informationsmøde om mulighederne for at komme i gang.
”Socialøko….hvad for en virksomhed?”, tænker du måske. Men socialøkonomiske virksomheder er de seneste år skudt op mange steder i landet, og nærmest alle kommuner vil meget gerne understøtte den udvikling. Således også Horsens Kommune, der har afsat 500.000 kroner på budgettet til at skabe arbejdspladser, hvor der eksempelvis er bedre plads til mennesker med nedsat arbejdsevne.
Virksomhed med socialt perspektiv
Socialøkonomiske virksomheder er kendetegnet ved, at alle former for overskud geninvesteres i virksomheden. De er også kendetegnet ved, at de ofte henvender sig til en særlig målgruppe, eller at en særlig målgruppe med nedsat arbejdsevne kan finde beskæftigelse i virksomheden. Hovedformålet med socialøkonomiske virksomheder er at fremme et socialt eller samfundsgavnligt formål. Det kunne f.eks. være en café for sindslidende, eller det kan være en forretning, der drives af flygtninge. Men det kunne også sagtens være et autoværksted eller en webshop – der er egentlig ikke nogen begrænsninger, hvis det hele bare lever op til grundprincipperne.
Den type virksomheder vil Horsens Kommune gerne have nogle flere af.
– Socialøkonomiske virksomheder er på mange områder et stort aktiv for kommunen. De er f.eks. rigtig gode til at hjælpe ledige tættere på arbejdsmarkedet. Vi vil skabe nogle rammer og give en økonomisk håndsrækning, så det er nemmere at få en socialøkonomisk virksomhed op og stå, fortæller Caroline Strandbygaard, som er socialøkonomisk koordinator i Horsens Kommune.
Social StartUp
Derfor har man planlagt et socialt iværksætterforløb i foråret og forsommeren. Her kan deltagerne udvikle deres projekt med kyndig hjælp fra samarbejdspartnerne bag forløbet, VIA Studentervæksthuset, BusinessHorsens og Horsens Kommune.
Forløbet kaldes Social StartUp, og mødet den 21. marts er et informationsmøde om indholdet i dette forløb og mulighederne for at deltage.
Det er meningen, at forløbet skal afsluttes med et pitch, hvor projekterne præsenteres, og det besluttes, hvem der skal have andel i puljen på 500.000 kroner.
- De sociale iværksættere skal vide, at vi er klar til at investere i dem. Både med viden og økonomiske midler. Vi håber derfor at se rigtig mange motiverede mennesker den 21. marts, siger Caroline Strandbygaard.
Infomødet den 21. marts foregår i Vitus Bering Innovation Park, lokale 6.01, fra 19:00 til 21:00. Tilmelding og spørgsmål kan rettes til Caroline Strandbygaard på e-mail cstj@horsens.dk eller telefon 5152 6454.