Det blev en eftermiddag med fokus på de blødere værdier, da Business Horsens og Bering StartUp torsdag indbød til nytårskur for iværksættere på Café Gran.
Omkring 40 iværksættere og iværksætterinteressenter havde fundet vej til Café Grans 1. sal, da årets første iværksætterevent fandt sted. Business Horsens og Bering StartUp bød på lidt bobler i glas og lidt tapas at tygge på.
Men der var andet at tygge på end de kulinariske hapsere. De to oplægsholdere Iben Sofie Jønch og Sanne B. Lund leverede to indspark, der – efter forsamlingens reaktioner at dømme – vakte genklang. Iben Sofie efterlyste ”den indre orientering” i iværksætterhverdagen.
– Der er meget fokus på vækst og bundlinje, men hvis vi vil skabe udvikling, må vi starte med menneske og mindset. Der er en enorm pulje af uudnyttede ressourcer gemt i mennesker, der ikke er glade for det, de laver, sagde hun blandt andet.
Forbillede og hamsterhjul
Hun havde selv mærket efter, da hun var blevet mor. For pludselig skulle hun jo fremstå som et forbillede for sin søn, og hun kunne ikke se så meget forbillede i at rende rundt i hamsterhjulet 40 timer om ugen og være gennemgående utilfreds. Så hun hoppede ud og startede med at tage en coachinguddannelse – som så mange andre kvinder, ironiserede hun.
- Mit hadeudtryk er ”vær nu realistisk”. Jeg vil ikke være realistisk. Var opfinderen af flyvemaskinen realistisk? Forfatteren J.K. Rowling fik afslag på afslag, før hun fandt et forlag, der ville udgive Harry Potter. Var hun realistisk, spurgte Iben Sofie Jønch retorisk.
Hun efterlyste mere iværksætterrådgivning, der var baseret på mindset og psykologi – for hvad nyttede en gennemarbejdet forretningsplan eller en grundig og lovende markedsanalyse, hvis iværksætteren dybest set ikke tror på, at han eller hun magter at få båden fra land?
Du kan læse mere om Iben Sofie Jønchs synspunkter på hendes blog.
Den nonverbale kommunikation
Efter Iben Sofie blev det den omvandrende ildkugle Sanne B. Lunds tur. Hun er rødhåret og er efter eget udsagn blevet forvekslet med sexologen Joan Ørting. Oplægget begyndte med en opfordring til at alle gav hinanden massage – så var såvel stemning som muskler løsnet op. Sanne valgte at lave et oplæg med old school flipovers, ”fordi hun har valgt at være offline”. Hun beskrev sig selv som adfærdsentusiast og gav de fremmødte mere viden og bevidsthed om nonverbal kommunikation. For hvor meget spiller kropssproget egentlig ind, når man står overfor en kunde eller samarbejdspartner?
Hun havde fokus på vigtigheden af at gøre et godt stykke arbejde, fordi den medfølgende hormonelle belønning er en gratis gevinst til giveren selv. Ifølge Sanne B. Lund skulle man gøre kunderne glade – ikke for kundernes skyld men for ens egen.