Niclas Møller og Kenneth Kristensen bringer Bykalenderens 24 låger ud til Horsens og Trekantsområdet i år. Næste år skal endnu flere byer med.
Iværksætteren Niclas Møller har jævnligt optrådt i VI STARTER SGUs spalter. Først var det med drikkedunkholderen Hang, så var det med Video Horsens, og nu er den gal igen: Sammen med den nye makker Kenneth Kristensen har han kastet sig ud i Bykalenderen. En julekalender med masser af gaver og konkurrencer bag de 24 låger. ”Gal igen” skal dog opfattes skælmsk, for der er absolut intet galt med Niclas’ iværksættereventyr. Han solgte Hang til udlandet, og der er stadig kun fremgang i Video Horsens. Bykalenderen er blot et supplement for iværksætteren, der har svært ved at ignorere en god idé til et nyt eventyr. Han er gået med i projektet for at udvikle det til nye højder.
Videoaftale med potentiale
Det var i øvrigt gennem Video Horsens, at Niclas stødte ind i Kenneth Kristensen. Sidstnævnte var godt i gang med at lave en horsensiansk version af den bykalender, den oprindelige idémand havde søsat i Aarhus i 2017. Kenneth bestilte en præsentationsvideo af konceptet til horsensianerne, Niclas var vild med produktet, og de to fandt sammen om en videreudvikling. Niclas har god erfaring med salg, og Kenneth driver sit eget webbureau fra Juelsminde, så de tos indfaldsvinkler til projektet komplementerer hinanden på fineste vis.
– Vi kører det på franchisebasis fra Bykalenderen i Aarhus. I år har vi lavet fire kalendere til Horsens, Vejle, Fredericia og Kolding, og næste år vil vi ud til endnu flere byer, siger Niclas.
Gaver for 4500 kroner til alle
“Når vi har været messe, har vi måttet åbne alle låger for at bevise det, for folk synes, det lyder for godt til at være sandt.”
Horsenskalenderen er en traditionel julekalender med 24 låger. Bag lågerne er gaver fra butikker, restauranter m.v. i Horsens. Kalenderen koster 200 kroner, men der er gaver til en værdi af mere end 4500 kroner i hver eneste kalender. Det har en svaghed.
– Når vi har været messe, har vi måttet åbne alle låger for at bevise det, for folk synes, det lyder for godt til at være sandt, siger Kenneth.
24 meget forskellige gaver
Men det er sandt. Hvis du blot indløser et par af gaverne, er de 200 kroner tjent hjem igen. Bag en af lågerne er der f.eks. en gratis grillbuffet hos Flammen, mens der bag en anden låge er tre måneders fuldt begyndermedlemsskab til Stensballegaard golf. Sidstnævnte har en værdi af 750 kroner. Der er også gaver fra bl.a. PhotoCare, Sportmaster, Normal, avisabonnement fra Horsens Folkeblad, entrébillet til Industrimuseet og fodboldbilletter fra AC Horsens bag andre låger. 24 forskellige sponsorer har leveret gaver til kalenderen, og gaverne er ikke personlige – men de skal hentes personligt.
– Du kan godt hente gaven og give den videre som julegave. Så hvis du f.eks. ikke interesserer dig for golf, kan du sagtens hente gaven i golfklubben og give den til en anden, der gerne vil prøve kræfter med golf. Den er tilmed fornemt pakket ind i en gaveæske. Men du kan ikke komme ned i butikken med fire ens låger og indløse gaverne, siger Niclas.
Nye kunder i butikken
“Butikkerne er udfordret af internethandel, og de kender til vigtigheden af at give kunderne en oplevelse, de ikke kan få på nettet.”
Men er der så ikke ugler i mosen? Hvorfor vil sponsorerne give så fine gaver væk?
– Det handler om at få nye kunder i butikken. Selvom det er helt i orden blot at hente den gave, du har fået i kalenderen, vil mange nok se, om de ikke kan købe en julegave på samme tid. Det animerer nogle af sponsorerne også til ved at give en rabat på de følgende køb – ud over gaven, siger Kenneth.
Effekten er yderst målbar, og Niclas og Kenneth har haft nogle ret imponerende cases med i bagagen, når de skulle overbevise mulige kalenderpartnere i Horsens, Kolding, Vejle og Fredericia. Da en restaurant i Aalborg var med sidste år og gav en gratis menu i kalenderen, kunne de måle en sekscifret meromsætning direkte afledt af kalenderlågen. For hver gang et selskab dukkede op og indløste én eller flere låger, noterede tjeneren den fulde omsætning på det pågældende bord. Når man har fået maden gratis, er det lettere at købe en bedre flaske vin eller snuppe en dessert bagefter. Der er ikke nogen begrænsninger på antallet af indløste kalenderlåger i et selskab. Så hvis du har to kalendere, kan I sagtens tage ud at spise gratis sammen.
– Butikkerne er udfordret af internethandel, og de kender til vigtigheden af at give kunderne en oplevelse, de ikke kan få på nettet. Med deltagelsen i kalenderen kan de lokke nye folk til, og flowet af nye kunder er vigtigt for at styrke omsætningen på længere sigt. For selv om nogle henter deres gave uden at købe andet, vil de ofte fortælle om oplevelsen til andre, siger Kenneth.
Kan købes i butikkerne og på nettet
Horsenskalenderen kan købes hos en række af samarbejdspartnerne – og på hjemmesiden bykalender.dk. Hvis du køber på hjemmesiden, må du påregne porto på 49 kroner, med mindre du køber mindst tre eksemplarer.
Som nævnt koster kalenderen 200 kroner, men der er gaver for over 4500 kroner i den. Hvis du er heldig at vinde i én af adventskonkurrencerne, er der endnu mere at hente. Desuden går der ti kroner fra hver solgt kalender til et lokalt, velgørende formål. I Horsens er det Broen Horsens, der hjælper udsatte børn til en aktiv fritid.
Læs mere på bykalender.dk.