BusinessHorsens satte publikumsrekord på gårsdagens Horsens Inspire, og de 262 deltagere fik en mindeværdig og glad aften.
I går løb den tredje version af awardshowet Horsens Inspire af stablen, og det meste sad lige i skabet. Morten Resen styrede atter løjerne med charme, selvtillid og lækkert hår, underholdningen bød på masser af wow-effekt for publikum, og prisuddelingerne blev til meget mere end selve overdragelsen af skulpturen fra Filip’s Sten- og Billedhuggeri.
Fremragende underholdning
Horsens Inspire er blevet gradvis bedre siden første show i 2017, men det bliver svært at overgå årets show næste år. Denne gang klappede det meste, og valget af underholdning var aldeles fremragende. Publikum fik i hvert fald fuld valuta for de 575 kroner excl. moms. I første pause fra prisuddelingerne trakterede Ida Corr og en guitarist med skønsang, siden fulgte muntre og charmerende Daniel Rosenfeldt, der betjente sine akustiske guitarer med en blanding af Harpejji-spil, bongoslag og vanligt guitarspil. Meget imponerende og på sine steder ganske musikalsk. Endelig sluttede ordekvilibristen Per Vers af med et Horsens freestylerap, hvor han opsummerede hele aftenens begivenheder. Han havde siddet nede i hjørnet og lavet rim og tegninger til løjerne på scenen. Vildt imponerende og temmelig sjovt.
Morten Resen udfyldte atter rollen som konferencier til UG med kryds og slange. Her var både plads til seriøsitet og spas i afmålte doser. Som da både borgmester Peter Sørensen og BusinessHorsens-chef Anders Killmann Petersen kom i vridemaskinen. Førstnævnte for altid at være iført lyseblå skjorte og mørk blazer. Sidstnævnte for at være fan af Silkeborg IF. Både Peter og Anders var med på spøgen og bidrog fint til den medfølgende moro. Anders’ pokerfjæs og politikerlingo virkede nærmest professionel.
CSR med hjerte
Prisuddelingerne forløb også virkelig godt, fordi Resen forstod at holde samtalen kørende med vinderne, så der blev fyldt både substans og smil på begivenheden. Det blev nærmest rørende, da en tidligere arbejdsløs pædagog under markeringen af tildelingen af CSR People 2020-prisen til mere end 100 virksomheder fortalte levende om vejen fra arbejdsløshedens modløshed til en ny hverdag på GLS’ pakketerminal. Der blev sat ord og menneskelighed på væsentligheden af at tage et CSR-ansvar.
Intelligent skadedyrsbekæmpelse vandt årets iværksætterpris
Årets iværksætterpris gik til Ronny Falkenhard og IntelligentCity, der arbejder med miljørigtig, intelligent skadedyrsbekæmpelse. Ronny har udviklet flere moduler, der kan skjules under eksisterende skraldespande, bænke og blomsterkasser. Fælderne er intelligente, så der gives besked til en platform på nettet, når der er en rotte i fælden. Dermed skal fælderne heller ikke tilses i tide og utide. Endelig er bekæmpelsen giftfri og mekanisk, så giften ikke havner i fødekæden, og rotten desuden dør med det samme.
Inspireprisen gik til Kristian E. Justesen fra Velux, der har ansvaret for at åbne vinduesfabrikkerne i Østbirk og Brædstrup op mod det øvrige erhvervsliv og bidrage aktivt til at gøre Horsens til en stærkere erhvervskommune.
Match for fremtiden-prisen, der hylder virksomheder med særlig fokus på praktikanter, gik til Trendhim.
Svagheder ved to priser
Hvis aftenen havde en svaghed, var det tildelingen af priserne til årets butik og årets restaurant. I modsætning til de øvrige priser er det her kunderne i de enkelte restauranter og butikker, der kårer finalisterne. Det ser måske godt og rigtigt ud på papiret, men det har den svaghed, at det er den enkelte restaurants eller butiks eget engagement for at blive indstillet, der afgør, om man kommer i betragtning eller ej. Det var da også symptomatisk, at det var nøjagtig de samme tre restauranter, der var indstillet igen i år. Undertegnede kunne muntre sig over, at man tilmed havde genbrugt speaksene fra sidste år i de præsentationsfilm, der blev vist for publikum. Billederne var nye, men ordene blev forfattet af undertegnede til Horsens Inspire sidste år.
Med al respekt for de fine restauranter og butikker, der atter blev indstillet til finalen, er det måske værd at overveje modellen til næste år, hvis vi ikke igen skal stemme om Grand, Check-In og Spisekammeret i 2020. Det var sidstnævnte, der vandt i år. Der er intet galt med de tre finalister, men der må trods alt også være andre restauranter i Horsens, der fortjener den opmærksomhed og hyldest.
Lækker is gjorde måske udfaldet
Til årets butik var Lottes også genganger, mens Name It og Paradis Is var nye. Her vandt sidstnævnte. Jeg forudså sejren til Paradis Is, da vi så de tre film. Filmen viste tilberedelsen af mundvandsfremkaldende is til et på det tidspunkt dessertsultent publikum, og selvom Paradis Is givetvis har fortjent sejren, er der også en grad af tilfældigheder iblandet, når publikum skal stemme ud fra tre små præsentationsfilm. Der er næppe mange, som har indgående kendskab til serviceniveauet i alle tre butikker. Det er meget godt at inddrage publikum i afgørelsen, men det bliver ikke nødvendigvis helt retfærdigt. Måske skulle finalisterne hellere have besøg af nogle anonyme testkunder, og så kunne deres oplevelser vægte i den samlede afgørelse. Det ville i hvert fald gøre afgørelsen en anelse mindre tilfældig.
På samme måde kunne man jo også lade en jury bedømme de tre iværksætterfinalister, så juryens point vægtede halvt i forhold til publikum.
En af mine gode bekendte bemærkede i pausen, at det ikke nødvendigvis var helt retfærdigt at lade franchise-butikker konkurrere på lige fod med originale forretninger. Franchisebutikker har trods alt et fasttømret koncept, de i mere eller mindre grad følger slavisk, mens ”solisterne” i højere grad står alene med at skabe noget originalt og rentabelt.
Men det er blot overvejelser, der på ingen måder kunne ødelægge en virkelig fin aften.