Ægteparret Lasse og Dian Jensen kombinerer fagligheder i ”Leather and the likes”, som med et grønt afsæt skaber produkter i bl.a. kork og genbrugslæder.
Lasse Jensen er uddannet arkitekt med speciale i industrielt design. Han arbejder til daglig hos Horsensvirksomheden Artlinco, hvor den overordnede opgave er produktudvikling af enhver slags. Hans kone, Dian Jensen, er kommunikationsuddannet og arbejder professionelt med markedsføring i sin egen virksomhed.
“Vi kunne godt lide tanken om den materialitet, der følger med en lasercutter.”
De to er med andre ord lidt af et dream team, når det gælder om at lave en B2C-virksomhed, der beskæftiger sig med design og produktudvikling. Han har et indgående kendskab til design og materialer, og hun har et indgående kendskab til at få det ud over rampen og trække kunderne til.
Købte lasercutter
Med det gunstige udgangspunkt lå det til højrebenet at købe en såkaldt lasercutter og starte en hobbyvirksomhed. ”Leather and the Likes” blev en realitet i årets første måneder.
– Vi valgte at købe en lasercutter, fordi det er et stykke værktøj, der kan bruges til at skabe meget forskellige ting. Vi var også ude i overvejelser om 3D-print, men vi kunne godt lide tanken om den materialitet, der følger med en lasercutter. I stedet for at skabe noget nyt i plastic, kan vi skabe noget nyt af langt mere levende materialer, siger Lasse.
En lasercutter er et skæreværktøj, der både kan skære og gravere i stort set alt. Hvis man sætter fuld blus på laseren, skærer den igennem de fleste materialer, men hvis man skruer ned, kan man sætte den til at gravere i overfladen i stedet. Det hele handler om at kende materialet og designe laserens bevægelser i den software, der styrer maskinen.
Lasercuttere fås i mange størrelser, og på maskinfabrikker har de ofte de modeller, der kan skære i stål. Helt så stor er Lasse og Dians eksemplar dog ikke. Men den skærer fint i eksempelvis plexiglas, læder, kork og lignende materialer. De er også begyndt at lade cutteren gravere i skiffer.
Netop muligheden for at gravere gør cutteren god til at lave unikke produkter med navnetræk eller logoer. I øjeblikket har Dian og Lasse god succes med forklæder i genbrugslæder eller kork, hvor det er muligt at gravere kundens eget logo ind i materialet.
Et frirum
“Det er fedt at kunne prøve nogle ideer af, uden at det koster en masse penge.”
Lasse besøger VI STARTER SGU uden sin ægtefælle og businesspartner. Han er blevet instrueret hjemmefra, at han ikke skal kalde deres nystartede virksomhed for en legeplads, fordi det lyder for useriøst. Men ordet dukker alligevel op et par gange i samtalen, og det er ret forståeligt fra netop Lasses perspektiv. Han elsker sit arbejde hos Artlinco, men det er samtidig en meget grundig måde at produktudvikle på. Her arbejdes med brugergrupper og adskillige loops, før man står med det produkt, kunden ønsker. I Leather and the Likes kan Lasse i stedet blot sætte sig til computeren, designe en idé, han har fået, og smide tegningen ud på webshoppen. Hvis der er bare én kunde til ideen, kan han sætte den i produktion på lasercutteren. Det er måske ikke en legeplads, for dertil fylder fagligheden for meget – men det er et slags frirum.
– Det er fedt at kunne prøve nogle ideer af, uden at det koster en masse penge. Dian kan jo også lave nogle eksperimenter med markedsføring, fordi der ikke er nogen kunde, der skal betale. Så vi skærper begge vores fagligheder med virksomheden.
Ideen med et centrere forretningen omkring en lasercutter var ret indlysende.
– Lasercutteren er et fint værktøj, fordi man ikke behøver lave serier, før det er rentabelt. Hvis man først har lavet tegningen, er det egentlig ligegyldigt, om man skal lave én eller ti. Det er en sjov og fri måde at arbejde på, siger Lasse.
Brugergenereret design
“Vi kan rigtig godt lide interaktionen med kunderne. Brugergenereret design er en væsentlig del af vores forretning.”
Produktsortimentet på Leather and the Likes er lige nu domineret af forklæder og nøgleringe i kork og læder. Kunderne kan ”customize” produkterne med navn eller logo, og kundernes præg og ideer er i det hele taget vigtig.
– Vi kan rigtig godt lide interaktionen med kunderne. Brugergenereret design er en væsentlig del af vores forretning. Så hvis en kunde har en specifik idé, prøver vi den gerne af. Det betyder ikke så meget, om jeg bruger en halv time ekstra på at lave en ny variant af et design. Det gør også mig skarpere, siger Lasse.
Lasse og Dian kan godt lide tanken om at genbruge materialer, fordi det både er miljørigtigt og gør det færdige produkt helt unikt. De kan kun lave ét eksemplar af hvert forklæde, da de skæres ud af brugte læderjakker og -frakker. Men genbrugstanken gør også forretningsmodellen en smule sårbar.
– Det gør det lidt sværere at lave firmagaver, hvis virksomheden ønsker 50 fuldstændig ens produkter. Desuden kan vi blive udfordret på at skaffe tilstrækkeligt med genbrugslæder. Under Corona-krisen var genbrugsbutikkerne f.eks. lukkede. Det er blandt andet derfor, at vi også har taget kork ind, siger Lasse.
Håber at kunne ansætte og flytte produktion
På lidt længere sigt er det håbet, at der kan blive råd til at købe en ekstra lasercutter, finde et produktionslokale ude i byen og ansætte en medarbejder til produktion. Lige nu er det et aften- og weekendprojekt, når Dian og Lasses to børn på fire og halvandet år er lagt i seng.
– Det kunne være fedt at lægge produktionen ude i byen, og så kunne jeg beholde cutteren i kælderen til at lave produktudvikling i weekenderne, siger Lasse, der håber at kunne nå det delmål inden for det næste halve års tid.
Du kan give Lasse og Dians iværksætteri på Facebook og besøge hjemmesiden, hvis du vil tjekke deres produkter ud.