Legetøj i blodet

Når mor og stedfar snakker RIGTIG meget om legetøjsforretningen over aftensmaden, er det svært ikke at suge lidt til sig. For Tobias og Kristoffer Riisager har opvæksten i en “legetøjs-familie” nu fået den konsekvens, at de i august 2014 selv kastede sig ud i iværksætteriet og åbnede webshoppen, abeleg.dk, der sælger kvalitetslegetøj til det private marked. 

Tobias er 19 år og til sommer afslutter han HHX ved Learnmark Horsens. Her går han på innovationslinjen, og som flere af sine medstuderende, har Tobias valgt at starte op i et forretningseventyr allerede før afslutningen af uddannelsen.

– Mine erfaringer som iværksætter bruges i forbindelse med studiet – og undervisningen kan omvendt hives med ind i firmaet, lyder det fra Tobias, der har svært ved at skjule begejstringen for denne cocktail af teori og praksis. Han fortsætter:

– Mange af mine klassekammerater har været rigtig gode til at starte virksomheder op. Flere har haft succes med at sælge deres webshops, og vi gejler hinanden meget op og diskuterer, hvad der er rigtigt i de forskellige situationer.

I forældrenes fodspor – bare online

Tobias og den tre år ældre brormand, Kristoffer, der netop er hjemvendt efter to år i München, har rollefordelingen på plads. Sammen har de netop (august 2014) lanceret webshoppen, abeleg.dk, og selvom de to brødre har samme baggrund, er linjerne helt klare. Tobias tager sig af kommunikation og markedsføring, mens Kristoffer klarer hjemmesiden og talknuseriet.

Som de fleste andre danske børn, har Tobias og Kristoffer brugt rigtig meget tid med legetøjet inde på værelset (sådan var det jo i de gode gamle før-iPad-dage). Men i de to drenges barndomshjem var der mere legetøj end hjemme hos vennerne. Moren og stedfaren, Max, drev – og gør det iøvrigt stadig – virksomheden MAX Horsens A/S, der leverer legetøj, legepladser og møbler til især daginstitutioner.

“Vi er vokset op i et miljø med legetøjssnak over bordet og et stort legetøjslager på den anden side af gårdspladsen!”

De to unge iværksættere havde længe snakket med forældrene om at starte en online forretning, hvor man skulle tilbyde det samme kvalitetslegetøj direkte ud til det private marked. Legetøjet er “testet af hverdagen” ude i landets daginstitutioner og appellerer i høj grad til den kvalitetsbevidste forbruger.

Dropshipping og “kendis”-bloggere

I samarbejde med forældrene strikkede de to gutter en løsning sammen, der baseret på dropshipping skulle give dem et simpelt men effektivt fundament for deres første egen forretning. Dropshipping er i al sin enkelthed detailhandel, hvor detailhandleren ikke selv har varerne på lager, men sender ordrerne videre til grossisten – der så håndterer den praktiske del med forsendelse, lagerstyring, osv.

Grossisten er i dette tilfælde forældrene / MAX Horsens A/S, og lageret – ja det ligger såmænd på den anden side af gårdspladsen. Men prikker man til, om de ikke bare er kommet lidt for let til det hele, får man følgende svar:

– Jeg synes ikke, der er nogen skam i, at vi får mange ting “leveret” – det ligger lige til højrebenet, så det ville næsten være dumt ikke at udnytte familiens netværk og kompetencer på en god måde.

En vigtig del af den indledende markedsføring har været dialogen med de toneangivende bloggere indenfor feltet. Brødrene er i tæt dialog med de folk, der bliver lyttet til, når det gælder kvalitetslegetøj, og ved at lade “eliten” teste produkterne, har de haft succes med at få kompetente folk til at udtale sig og blogge om deres webshop. En model, Tobias anbefaler til andre, der vil prøve lykken med at starte e-handel op. For som han siger:

– Når læserne ser, at deres forbilleder handler ved os, så giver det pote.

Som brødre vi dele…

… men heldigvis er der ikke nødvendigvis én der “render med” det hele. En af de største udfordringer ved at starte virksomheden op har for de to brødre været at skulle definere ALT på forhånd. Da der iøvrigt ikke kun er tale om en forretning drevet at to brødre – men også i tæt samarbejde med mor og stedfar – har det været enormt vigtigt for alle parter at have rene linjer hele vejen igennem:

– Den største udfordring har været at få alting på plads inden opstart, altså mellem hinanden. Det blev gjort klart af vores stedfar og samarbejdspartner, Max, at ALT skulle defineres sort på hvidt, så der ikke var nogen risiko for, at tingene skulle gå galt mellem os, fortæller Tobias.

Det er tydeligt at mærke på Tobias, at han vil fremad i verden som iværksætter. Og lige så tydeligt er det, at opbakningen hjemmefra heldigvis er stor! “De to gamle derhjemme synes det er rigtig fedt og vil gerne hjælpe os på vej”, siger han med et smil på læben. Så selvom samarbejdskontrakterne er detaljerede, er der ingen tvivl om, at både den nye og gamle generation nok skal hjælpe hinanden på vej.

Ikke kun for pengene

I startfasen er der ingen af de to gutter, der er økonomisk afhængige af indtjeningen i abeleg.dk. Storebror, Kristoffer, bor og arbejder til daglig i København, og Tobias driver abeleg.dk som et hobbyprojekt ved siden af studierne og et par ugentlige arbejdsdage i Bilka. Men pointen er heller ikke at storme frem lige med det samme. Brødrene vil ud og gøre sig nogle erfaringer på markedet, mens studierne gøres færdige. Tobias fortæller:

– Indtil videre er det med pengene slet ikke det vigtigste. Vi har længe drømt at blive iværksættere – nu er vi det! Vi lever ikke af det, men nu vil vi bare gerne gøre os nogle gode erfaringer og vise vores ansigt på markedet.

– Vi vil gerne bygge noget stort op, som vi kan være stolte over. Vi er vokset op med, at det er fedt at være selvstændig. Det er fascinerende og sundt, at din indkomst direkte svinger i forhold til, hvor godt du har gjort det. Og så er der selvfølgelig også friheden.

Fra holdet bag Vistartersgu.dk skal der lyde et stort tillykke med lanceringen af abeleg.dk. Dejligt at møde unge mennesker med masser af drive og selvsikkerhed! Og til alle jer derude – husk nu at kigge forbi i webshoppen og selvfølgelig også på facebook.com/abeleg.dk.

bubble