Meget mere end en hynde

En høj grad af kompromisløshed præger iværksættervirksomheden TEC OUT, der producerer vejrbestandige hynder til et kræsent kundesegment. En Kickstarterkampagne hjalp projektet på vej, og der er allerede vist interesse for hynderne i både Storbritannien og Australien.

Der er i dobbeltforstand højt til loftet i det gamle mejeri ved Lund. I et af lokalerne har tre iværksættere fundet sammen om et ambitiøst projekt: De har foreløbig designet og produceret en hynde til udendørs brug, der både i kvalitet, kompromisløshed og salgspris appellerer til en kræsen kundegruppe. Produktet hedder ”Seats” og leveres i pakninger med to stk. hynder, der måler 50 x 50 cm stykket, til en samlet pris på kr. 2246,-

Det kan virke ret voldsomt, hvis man overvejer at købe to hynder i Jysk eller Bilka til 100 kroner. Hvad gør Seats 20 eller 30 gange bedre end de hynder, man finder i havecentre, bolighuse og supermarkeder?

- Vi har fra begyndelsen udpeget et marked, der ikke var dækket. Og for at have et produkt, der passer ind, skal det både tilstræbe at være et designobjekt, funktionelt, af høj kvalitet og bæredygtigt, siger Martin Stoltze, der udfylder rollen som administrerende direktør i TEC OUT.

Design som fælles referenceramme

37-årige Martin er uddannet civilingeniør, og han har arbejdet med produktdesign i en årrække. Hans speciale har været produkter, hvor både æstetik og funktionalitet skulle forenes med den budgetterede kostpris. Derfor har udviklingen af Seats været en spændende og udfordrende proces.

Produktet er udviklet sammen med 68-årige Lene Egly, som Martin kendte fra en tidligere arbejdsplads i Vejle, og 37-årige Rikke Borg-Lauritsen, som han kendte fra et tidligere projektsamarbejde. Martin bor i Aarhus, Rikke ved Silkeborg og Lene i Vejle – så de besluttede sig for at mødes midtvejs ved Horsens. De faldt for lokalerne i det gamle mejeri, hvis rustikke og præsentable rammer passer som fod i hose til de tres tanker om bæredygtighed. Her har de kunnet bruge rå og billige genbrugsmaterialer til at opbygge et funktionelt kontor og designværksted. F.eks. er skrivebordpladerne blot gamle døre på bukke, og tekøkkenet er bygget interimistisk op af nogle skabe og plastickasser. Men det virker – og det er rart at færdes i.

De driver alle tre hver deres egen geschæft i lokalet, men fællesskabet gør det nemmere at kaste sig over TEC OUT, når der er behov for det.

De har alle tre arbejdet med design men med meget forskellige udgangspunkter. Rikke har en MA i tekstildesign og har tidligere arbejdet i et trendbureau. Hun rådgiver i trend, branding og PR til mindre virksomheder i livsstilsbranchen, underviser og udvikler tekstile smykkekoncepter i sin virksomhed BORGS BÜRO. Lene har arbejdet i tekstilindustrien i henved 40 år, og hun havde ikke i sinde at nyde den famøse tredje alder, da det var tid for lønmodtagerens påtvungne pension. Hun sprang i stedet ud som iværksætter, et spring hun dog flere gange tidligere har taget i sit arbejdsliv. Hun er forfatter til en række bøger om tekstiltryk, og hun designer i dag tekstilmønstre i sin egen virksomhed, Lene Egly.

TEC OUT SEATS Horsens Iværksætteri

Kompromisløse valg

Seats udmærker sig ved otte kraftige magneter, der gør det muligt at sætte enkelte puder sammen i serier, eksempelvis til en firkant eller en aflang madras. Magneterne er skjult i hynden og kan trække syv kilo, så de hænger godt sammen. Skummet i hynden er af høj kvalitet. Det holder formen og suger ikke vand. Stoffet er af en kvalitet, så det ifølge tests skulle kunne holde til 50.000 gange brug, før det er slidt igennem. Stoffet er vand- og smudsafvisende, men det kan naturligvis tages af og vaskes, ligesom det er modstandsdygtigt overfor UV-stråling, så farverne holder glansen. Hynderne fås i syv forskellige farver, og en struktursyning på forsiden gør den mere praktisk og giver desuden hynderne et moderne grafisk udtryk.

En anden hynde

Da der er valgt kvalitet hele vejen igennem er produktionsomkostningerne pr. hynde forholdsvis høje.

– Vi var på en boligmesse, hvor en grossist mente, at det var en genial pude, og at den da skulle ud i alle havecentrene. Men hvis det skulle kunne lade sig gøre, skulle vi bare have kostprisen pr. hynde til langt ned under det halve. Det kunne sikkert godt lade sig gøre, hvis vi valgte billigere materialer og fik dem syet i Asien, men så var der jo tale om et helt andet produkt uden de samme, og for os, vigtige egenskaber, siger Rikke Borg-Lauritsen.

TEC OUT fravælger grossist- og detailleddet og sælger helt i tidsånden direkte til kunderne via egen webshop. Derudover har de fået forespørgsler fra kontraktmarkedet, som de ønsker at komme i dialog med fremadrettet.

Lokale leverandører foretrækkes

Stoffet til puden er hentet hjem fra Italien, men det skyldes primært, at der ikke er producenter i Danmark. For egentlig ville de tre iværksættere helst have det hele produceret hertillands.

- Vi går meget op i bæredygtighed, og vi går meget op i at hjælpe andre små producenter på vej. Vi får lavet skummet i Vestjylland, og vi får syet hynderne i Ikast, hvor nogle iværksættere prøver at få noget af den tabte tekstilindustri tilbage til Herning/Ikast-området ved at satse på små kollektioner. Den slags vil vi meget gerne støtte, siger Lene Egly

TEC OUT SEATS Iværksætteri Horsens

Kickstarter gav kunder i udlandet

Projektet blev hjulpet i gang af crowdfunding på Kickstarter, der nåede det ønskede mål og skaffede lidt over 120.000 kroner. Her kunne interesserede enten støtte projektet med symbolske beløb og få en hilsen som tak, eller de kunne købe hynder til levering sommeren over i det såkaldte pre-sale.

– Men det krævede også en god portion push marketing, hver eneste dag. Man kommer ikke sovende i mål med crowdfunding, når der er tale om så relativt stor en investering, siger Martin Stoltze.

Kickstarter er verdensomspændende, og det vakte stor glæde, da en kunde i Storbritannien købte otte hynder en af de første dage.

– Jeg spurgte de andre, om det var en fra deres netværk, men det var det ikke. Det var bare en tilfældig, der så vores produktpræsentation, kunne se kvaliteterne i produktet og fik lyst til at investere. Det var en virkelig god dag, siger Rikke Borg-Lauritsen.

Funktionalitet og downsizing

De tre iværksættere produktudvikler fortsat i TEC OUT. Produkt nummer to bliver metalhylden “Hang”, der som navnet antyder, opfordrer til at hænge hynderne op, ved hjælp af magneterne, når de ikke er i brug. Her kan hynderne samtidig fungere som lyddæmpning i rummet, når de ikke anvendes til at sidde eller ligge på. Funktionalitet er et bærende element i både Seats og TEC OUTs fremtidige outdoor-produkter.

– Produktet lægger sig fint i forlængelse af de downsizing-tendenser i hjemmet, hvor man afskaffer store og tunge møbler og erstatter dem med lettere og mere fleksible løsninger. Møbler skal helst kunne opfylde flere funktioner. Seats er jo ikke bare en hynde til at sidde på – hvis man har fire eller flere, kan de fungere som både gæsteseng, solseng eller komfortabelt picnictæppe. Og så appellerer de til at både børn og voksne leger videre med dem, siger Martin Stoltze.

TEC OUT producerede de første 30 Seats til test, messer og anden præsentation af produktet. En juicebar i Aarhus lånte nogle Seats for at afprøve slidstyrke og anvendelighed. I øjeblikket arbejdes der på de næste 200, der forventes salgsklare i løbet af sommeren. En del af dem er allerede solgt igennem Kickstarterkampagnen og øvrig pre-sale.

Du kan se mere om Seats på TEC Outs hjemmeside og på Kickstarterkampagnesiden. Du kan også give dem et like på Facebook.

Martin Stoltze, Lene Egly og Rikke Borg-Lauritsen
bubble