Miiego. No wires – no worries

Hvis du dyrker sport, så er der stor chance for, at du er faldet over de smarte trådløse høretelefoner fra danske MIIEGO. Men kender du mændene bag det attraktive sportshøretelefonbrand? Christian Jeppesen og Anders Nøhr er barndomsvenner, og har altid haft en drøm om, at skulle starte noget sammen. Så da muligheden bød sig, og de begge stod ved en skillevej, tog de springet og sagde “vi starter sgu”!  

For Christian har iværksætteren nok altid været i ham, men han var også bevidst om, at han gerne ville have en god uddannelse. Christian havde arbejdet ved en stor koncern i fem år, inden han blev selvstændig. Og en af grundene til, at han tog springet som iværksætter, var, at han i den store koncern manglede berøringen af effekten i det, han satte i gang. Han var blot en lille møtrik i en meget stor maskine.

– Man satte noget i gang, men mærkede ikke rigtig effekten af det, man havde sat i gang. Jeg savnede at arbejde med tingene ud fra en helhedsbetragtning, men samtidig også at kunne følge tæt med i at se tingene folde sig ud på alle niveauer, og at kunne glæde mig over når noget blev en stor succes eller omvendt tage ved lære af detaljerne i de tiltag som ikke fungerede.

Så da iværksættermakkerparret startede deres egen virksomhed havde de begge nogle helt klare holdninger til, hvilken slags virksomhed det skulle være.

“Noget af det der var vigtigt for os, var, at vi kunne relatere os til produkterne – at det var noget vi selv synes var fedt. Det skulle være noget vi selv ville bruge, som vi kunne anbefale til venner og familier – og som vi kunne stå inde for. Og vi ville have et fysisk produkt. Det handlede også meget om, at vi kunne se et vækstpotentiale internationalt, for det var det, vi gerne ville med det. Få det til at vokse”, fortæller Christian.

Trådløse høretelefoner

Valget faldt på trådløse høretelefoner specialdesignet til sport i høj kvalitet med fokus på bl.a. god komfort og pasform.

Christian havde ved siden af sit tidligere arbejde opstartet et fritidsfirma, hvor han solgte trådløse høretelefoner, men ikke som dem, de sælger i dag – der var ikke fokus på sportselementet. Men der var allerede opbygget et fundament, og derfor tog de udgangspunkt i det.

– Vi følte, at vi med fordel kunne bruge og udbygge det som var sat i gang, og idéen med at kunne bevæge sig frit uden ledninger, når man hører musik og dyrker sport, synes vi begge var rigtig god. Vi skulle have et skarpt fokus, og det blev sport. Også fordi Anders har en baggrund i sportsverdenen, og fordi vi her så et stort internationalt vækstpotentiale.

Inden de sagde deres jobs op, lavede de en salgstest på høretelefonerne for at finde ud af, om det overhovedet var noget, som kunne sælges i markedet. Det gjorde de i to lokale butikker i Horsens. De havde ingen branding eller hjemmeside, men det betød ikke det store, for de fik god feedback på høretelefonerne. Det blev starten på Miiego. Miiego har i dag kontor i Horsens, hvor Anders har spillet professionel fodbold i mange år og derfor har bosat sig.

Sportsbrand

For Christian og Anders var det vigtigt netop at have et skarpt fokus og med trådløse høretelefoner rettet mod sportsudøvere så de et hul i markedet.

– Vi er et sportsbrand. Og vi synes det giver mening, at når man alligevel er i en sportsbutik og leder efter nye løbesko og løbetøj, så kan du også købe høretelefoner til løb her. Det hænger ligesom sammen med løbeudstyr. Uden at du behøver gå i en elektronikbutik. Som løber har du mere fokus på, at det sidder ordentligt, og at det er beregnet til løb, og at den, du taler med, når du får rådgivning i butikkerne, har forstand på det. Vi bruger rigtig meget specialbutikker. Det er også et kvalitetsstempel for forbrugerne, fortæller Christian.

Christian og Anders har bestemte krav til, hvad høretelefonerne skulle kunne for at fungere godt til løb og sport. De skal sidde godt, de må ikke falde ud, og de skal tåle sved. Det er ting som makkerparret har rigtig meget fokus på, når de udvikler deres produkter. De arbejder her sammen med en række forskellige sportsfolk, som bl.a. tester produkterne og giver dem feedback i løbet af produktudviklingsfasen, så de får optimeret de små detaljer inden produkterne lanceres.

– Det vi forsøger at kommunikere er, at du som sportsudøver ikke skal have alle mulige forhindringer eller forstyrrelser. Sport med musik i ørerne er typisk til de individuelle sportsgrene, hvor du arbejder med dig selv og skal være koncentreret. Med vores produkter kan du fokusere på dine præstationer og din sport. Du undgår flagrende ledninger, så du bare kan fokusere på det, du gerne vil. Mit ego – forbedre dig selv. Det er også der navnet kommer fra, mit ego – miiego, fortæller Christian.

Det første store sats

Som nystartet brand er det vigtigt at komme ud i verden og gøre opmærksom på sig selv. Det valgte Christian og Anders at gøre i februar 2014, til Nordeuropas største sportsmesse ISPO i München. De købte en stand, pakkede varevognen og trillede ned mod deres første store sats.

Den store test var at se, om idéen og konceptet kunne holde vand internationalt, og det kunne det.

– Vi vidste ikke helt, hvad vi skulle forvente. Det er en kæmpe messe med mange besøgende fra hele Europa. Heldigvis gik det rigtig godt. Folk var meget interesserede i vores produkter og imponerede over dem, når de prøvede dem. Vi fik en masse god feedback, og vi fik masser af nye internationale kontakter fra en lang række forskellige lande, og flere af dem har siden udviklet sig til kunder og gode samarbejdspartnere.

Miiego indtager igen i år scenen på ISPO-messen i München med en stand. Denne gang med en dobbelt så stor stand og endnu mere professionelt opsat.

“Vi vil gerne signalere, at der er sket en udvikling. Sidste gang lykkedes det os at ligne noget. I år er vi noget. Og så har det stor betydning for vores kunder at kunne se, mærke og opleve produkterne og brandet live.”

Nu er vi klar

Som nævnt tidligere er det vigtigt for Christian og Anders, at de kan stå inde for deres produkter, og at det de laver, er i orden. Indtil videre har de ikke skabt så meget opmærksomhed på deres produkter i pressen og medierne.  Men nu er der gået lidt over et år, siden de startede Miiego, og nu er de helt klar.

– Nu føler vi, at vi er klar til at pushe det for alvor. Det ville vi ikke i starten. Der havde vi brug for ro til at få tingene sat i gang og finpudset detaljerne. Men nu er vi klar. Også til aktivt at gøre mere opmærksom på os selv.

Her fra Vi Starter Sgu .dk ønsker vi Miiego held og lykke med fremtiden og selvfølgelig ISPO messen som løber af stablen d. 5.-8. februar 2015.

Du kan også tjekke Miiego ud på Facebook og følge med i deres udvikling der.

bubble