Når børnetegningen ikke længere er god nok

Jeg ved ikke, om jeg er iværksætter  men jeg er helt sikkert en humlebi, der ikke ved, at den ikke burde kunne flyve. Min drivkraft kommer jo af passion for noget, det gør noget iværksætteri også, men dem, som klarer det bedst, er nok dem, som ikke har helt så stor en kunstner-sjæl (passion), kommer det smilende fra Jannik Broz.

Jannik Broz er tidligere billedkunstner, leder på Billedeskolen i Horsens og, vil jeg vove at påstå, iværksætter – selvom han ikke helt ser sig selv som iværksætter i ordets traditionelle forstand. Jannik brænder for den kreative visuelle verden. Han påpeger et problem i denne verden, som han indgående arbejder på at løse – til gavn for børn og unge i Danmark og på sigt til stor gavn for det kreative visuelle arbejdsmarked. Og det, må man da sige, er iværksætteri.

DM i Tegning, som ligger i Tegnefestival ugen i Horsens, er en af måderne at afhjælpe dette problem på.

– Vi startede DM i Tegning, fordi vi sagde: Jamen hvis Wozniacki har en effekt på Tennis området – så skal vi have noget, som har akkurat den samme effekt, for det segment af børn og unge, som gerne vil tegne. Det handlede om at strukturere det, og der gik vi til atletikkens verden. Der er nogen som løber 100 meter – hvad er 100 meter i tegning så? Der er nogen som løber 1500 meter, det er sådan en mellem distance, hvad er det så i tegning?

På den måde blev disciplinerne og dermed DM i Tegning skabt. I år er det ottende år i træk at DM i Tegning løber af stablen. I dag d. 7. april starter Tegnefestival ugen, som på lørdag d. 11. april kulminerer med den store DM konkurrence.

Oppustet badedyr

Men hvad er så problemet? Problemet er, at den kreative visuelle verden mister børns interesse, når de bliver omkring de 11 år. Der er ikke mange billedeskoler, rundt omkring i det ganske land, som ser børn og unge over 11 år, og det forværrer problemstillingen. Men hvorfor stopper de med at tegne der? Det har Jannik og hans kollegaer på Billedeskolen været inde og undersøge – helt præcist hvornår børn selv stopper med at tegne og hvorfor.

– Når ens hjernes udvikling overhaler børnetegningens udtryk, så opdager man, at hestetegningen, der hænger på væggen, i bedste fald ligner et oppustet badedyr. Hjernen overhaler det man kan udtrykke rent teknisk, og så er det ikke sjovt mere. Så kommer man i 3. g. og opdager at man vil være arkitekt eller modedesigner eller noget tredje, og så starter man i princippet forfra. Grundlæggende så er kernen – lær dem tegnesproget, inden de bliver de der forfærdelige fantastiske præpuppe børn, hvor hjernen, i dag i vores samfund, overhaler alt. Giv dem nu det sprog.

I sit sprogbrug om den kreative visuelle verden, træder Jannik jævnligt over i sportens verden. Her finder han inspiration til den kreative visuelle verdDm i Tegning - konkurrenceen og sammenligner forholdene i de to verdener. Han bruger dette slående argument til at påpege vigtigheden i ikke at lade børn stoppe med at tegne i en alder af 11 år.

“Hvordan ville et fodboldlandshold se ud, hvis man ikke trænede fra man var 11 år til man var 16 år? Hvordan ville vores ungdomslandshold se ud? Tegning og hvad dertilhører, i den kreative visuelle verden, er en del af børn og unges liv – det skal være der, ligesom der skal være adgang til fodbold, musik og alt mulig andet.”

Og det er da bestemt tankevækkende. Eleverne på Billedeskolen Horsens kan modtage fritidsundervisning til de 17 år, men hvad skal der så ske? Det var bestemt også noget Jannik og hans kollegaer spekulerede i, og derfor startede de, for halvandet år siden, Visuelt Gymnasium i Horsens.

Et uland

I dag fungerer det sådan, at hvis man, efter gymnasiet, ønsker at søge ind på en designskole eller arkitektskole, så tager man et halvt eller helt år på højskole inden, og så søger man og kommer med ret stor sandsynlighed ind, førJannikBrozste eller anden gang.

– Det du køber, når du tager på højskole, er, ud over personlig udvikling, et straffespark i den konkurrence der hedder – kan jeg komme på designskole eller arkitektskolen. Det er sådan situationen er, og den ordning er latterligt. Vi har massere kanondygtige designere og alt mulig andet i Danmark, men min pointe i det her er, at vi har det, på trods af verdens dårligste system, når det handler om kunnen indenfor udførsel af det kreative visuelle. Og det er der, jeg siger, at vi er et uland – når det handler om de kreative visuelle kompetencer. Det kan ikke passe, at man skal undervises i Photoshop på Designskolen i Kolding. Det kan ikke passe, at det er nødvendigt at man skal have visualisering eller grundlæggende tegning – det kan simpelthen ikke passe.

Der er ingen billedeskolelov, ingen statsfinansieret talent udvikling indenfor den kreative visuelle verden. Det betyder, at der bliver gjort mindst 110 millioner kroner til forskel på musikskoleområdet og billedeskoleområdet. Jannik tror på, at hvis alle har adgang til en kvalificeret billedeskole op til en alder af 15-16 år og derefter har mulighed for at gå på en ordning i stil med Visuelt Gymnasium Horsens, så ændrer billedet sig.

– Jeg er selvfølgelig ikke så naiv at tro, at det ikke kan blive bedre her på Billedeskolen Horsens. Jeg siger bare – når vi kan udvikle eleverne så langt som vi kan og på et så beskedent budget, så er det fuldstændig vanvittigt, at man ikke gør det alle steder. Jeg siger ikke, at de elever vi har kan gå direkte ind på designskolerne eller tilsvarende, men jeg håber da dybest set, at når alle landets kommuner har fået et visuelt gymnasium, at de så på designskolerne m.m. skal skrive hele de første to års pensum om. Fordi så må slutproduktet i den anden ende blive bedre. Jeg fatter ikke, at der endnu ikke er nogen fra de store designskoler, at der ikke er nogen virksomheder som Bestseller, der har sagt; slutproduktet vi får ud, fra de kreative højere læreranstalter, kan for lidt. Det kan jo blive meget bedre.

Visuelt Gymnasium i Horsens er tilrettelagt således at eleverne, efter de tre år, ved relativt – hvilke kreative visuelle områder de er bedst til, og hvad de kunne tænke sig at beskæftige sig med fremover. Eleverne får en værktøjskasse, der er proppet med innovative visuelle kompetencer – og de er ofte mindst to år længere fremme end tilsvarende unge på samme alder. Hvis dette bliver billedet over hele landet, så vil det uden tvivl på sigt ændre niveauet i den kreative visuelle verden og dermed også niveauet på det kreative visuelle arbejdsmarked.

Erstattet af dyreprogram

DM i Tegning havde en lidt hård start. Det blev første gang afholdt i 2008, og året efter havde Danmarks Radio opdaget konceptet og valgte at lave en udsendelse om det fantastiske tiltag. Grundet dette blev en hel Tegnefestival koblet på uden om DM i Tegning konceptet. Der var satset på det helt store DM i Tegning arrangement på DR. Men det gik dog ikke helt som forventet.

– Ugen efter optagelsen skulle det vises om lørdagen i primetime, og der skal være 600.000 seere, det er målet. Det er skide godt – jeg glædede mig helt vildt. Men det endte desværre som en ret stor fiasko. Programmet blev aldrig vist, men blev erstattet af et program om dyr.

Dette medførte at det næste halvandet år var svært – for hvem blandt fonde og i Horsens Kommune ville dog støtte sådan et projekt, som kuldsejlede på den måde. Men den tid er heldigvis ovre. DM i Tegning er nu et stort brand i det meste af Danmark, og titlerne som Danmarksmester i tegning har prestige. Billedeskoler rundt i landet afholder øve-weekender for at træne op til løsningen af de hjemmeopgaver, der skal sendes ind, hvis man vil med til livekonkurrencerne. For under DM i Tegning bliver deltagerne ikke, som i X-Factor, udstillet og latterliggjort for ikke at kunne tegne.

“De børn og unge, der endnu ikke kan tegne godt nok skal beskyttes og passes på. Det gør vi ved ikke at udtage dem til live-konkurrencerne. Det handler jo om at hylde det talent, som de unge har, og udvikle dem via konkurrence. Vi passer godt på dem, og vores dommere er top professionelle i deres guidens af deltagerne.”

Små bølgeskvulp

Når man læser dette, står det klart, at Jannik brænder for at ændre forholdene i den kreative visuelle verden i Danmark. Det lå dog ikke i kortene, at det var i den kreative verden Jannik selv skulle gøre karriere. Han var LEGO-dreng og havde faktisk en elevplads i en bank, der stod klar til efter endt HF. Men sådan gik det ikke – Jannik trodsede alle omkring sig og gik den kreative vej og blev billedkunstner. Et billede på, at det dengang godt kunne lykkedes med en kreativ karriere uden nødvendigvis at have gået på billedeskole eller på Visuelt Gymnasium, men det var jo et tilfælde. Og det er netop det Jannik er imod – at vi overlader et helt lands eksportsucces til tilfældDM i Tegning - billedeigheder. Derfor er det vigtigt, at den kreative visuelle verden ændrer sig og bliver taget seriøst.

– Vi laver koncepter der gør, at de ringe, der kommer i vandet, ikke bliver tsunamier, der vælter andre kreative og visuelle tiltag, men som skaber små bølgeskvulp, man bliver nødt til at implementere. Det handler om, at når, ikke hvis, men når vi har ret i nogen af de ting omkring børns visuelle dannelse, jamen så må vi liste de her bølgeskvulp ind under deres dørtrin, så det breder sig, og det er faktisk det, der er ved at lykkedes nu. Vi vil præcis gerne være det, der skete i sportens verden for snart 15 år siden, hvor alle trænere var fra sverige, fordi man havde et system, hvor man havde en anden slags trænere. Det er faktisk det vi her på Billedeskolen og med Tegnefestival ugen gerne vil være. Det er det, vi nu er godt på vej til at realisere!

Her fra VI STARTER SGU ønsker vi Jannik og Billedskolen Horsens held og lykke med det ambitiøse og vigtige projekt med at ændre den kreative visuelle verden. Tegnefestival ugen starter i dag d. 7. april og foregår frem til søndag d. 12. april. Vi vil opfordre folk til at kigge forbi og støtte op om dette tiltag. Det er bestemt noget, vi kan være stolt af her i Horsens.

Tjek programmet ud, følg med og bliv opdateret på hjemmesiden og deres facebooksiden.

bubble