Plovfuren og whiskytønden

Agrarøkonom Theis Steen Hansen skiftede spor og har givet Brædstrup det bedste udvalg i whisky, gin og rom i miles omkreds.

Der sker ting og sager i Brædstrup. Den tidligere soveby er i færd med at udvikle sig til et lille kultur- og handelscentrum for et stort opland. Det har givet plads til specialbutikker og de mere skæve ideer, som gør byen interessant som udflugtsmål – både når det gælder handel og hygge. Parasollerne er slået op, og udeserveringen matcher miljøet i langt større byer.   

- Jeg har hørt fra nogle, at de overvejede at tage på pubcrawl i Brædstrup. Den sætning er nok ikke blevet sagt så mange gange før, siger indehaver af ”Water of Life”, Theis Steen Hansen med et smil.

Brædstrup var tidligere mest kendt for Pejsegården og en kro længere oppe ad hovedgaden. I dag er et par spisesteder skudt op i området omkring det gamle posthus, der er kommet et bryggeri, og Theis Steen Hansen har med Water of Life skabt noget socialt omkring whisky, rom og gin. Han har med forretningen givet borgerne i byen en spiritus-specialforretning, der også byder på smagninger, kulturelle indslag og andre events.

En velsignelse i forklædning

Egentlig skulle Theis have været landmand. Han er vokset op på en bedrift i nærheden af Brædstrup. Forældrene var mælkeproducenter, men bedriften gik fallit i 1980’erne, ligesom det hændte for så mange andre i det årti. Det afskrækkede dog ikke Theis, der uddannede sig til agrarøkonom og landmand. Omkring 2006 havde han og en bekendt kig på en svinebedrift, de gerne ville overtage. Men banken sagde nej, og det skulle vise sig at være en velsignelse i forklædning.

- Kort efter kom fødevarekrisen og finanskrisen. Hvis vi ikke havde knækket nakken på den første krise, var det sikkert sket med den anden, siger Theis, der brugte sin uddannelse til beskæftigelse som svineavlskonsulent med hjemmearbejdsplads i Tyrsting, nær Brædstrup.

Theis med favoritten lige nu: Caol Ila 2010, skotsk signatory vintage whisky.

Drømmen om en webshop

Ideen til Water of Life kom af to årsager: Theis’ kone er ikke så høj, og hun var træt af at handle tøj i tøjforretningernes børneafdelinger. Det affødte en idé om at lave en webshop med dametøj fra Asien, hvor størrelserne generelt er noget mindre end herhjemme. Samtidig havde Theis etableret en lille klub for whiskyentusiaster i bekendtskabskredsen, fordi han var blevet meget interesseret i whisky, navnlig fra Skotland.

- Webshoppen med tøjet var egentlig tiltænkt min kone. Den skulle hun stå for. Men hun kunne godt se, at drømmen om at være selvstændig og drive en webshop ikke lige var noget, hun brændte for. Det var ikke så indlysende foreneligt med hendes job som lægesekretær. Det gav mig så ideen til at lave en webshop med whisky. Gøre min passion til en levevej – måske bare på hobbyplan, siger Theis.

Udgifterne til at etablere en webshop blev blandt andet indirekte finansieret af Stauning Whisky. Theis solgte nogle af sine mest værdifulde flasker for at få startkapital.

Dyre lærepenge

Webshoppen voksede langsomt, og der blev postet en del penge i Google Adwords og Facebook-annoncer. Måske også lidt for meget.

- Det var dyre lærepenge. Jeg lærte i hvert fald, at man ikke bare sætter en vare til salg på en digital hylde og så regner med, at den sælger sig selv. Konkurrencen er benhård, og tiden er løbet fra hobby-webshops. De drukner i de store aktørers annoncering og grundige SEO-arbejde, siger Theis.

Et andet problem ved at drive webshop på hobbyplan var leverancerne. Theis ville gerne handle med importørerne, men det skulle vise sig at være svært.

- Jeg fik at vide, at de havde seks-syv henvendelser fra hobby-webshops om måneden, så de havde bare besluttet, at de ikke ville handle med dem. Jeg var i første omgang nødt til at handle med grossisterne i stedet, siger Theis.

Fuld tid

Det var nødvendigt med mere end en webshop, og undervejs kom ideen til smagninger. Theis lejede sig ind i et butikslokale i Brædstrup, hvor det var muligt at byde kunderne indenfor. Siden kom ejeren af det gamle renseri og forelagde Theis planerne for bygningen og området. Hvis Theis sprang til, var der mulighed for både lager, butikslokale og udeservering – lige ved Banestien og det rekreative område, der var på vej.

Theis sprang til, og omkring på samme tid droppede han jobbet som landbrugskonsulent, så han kunne hellige sig opgaven med Water of Life på fuld tid.

Book et bræt  

Det bugner med spiritusflasker, vin og andre lækkerier i det hyggelige, lavloftede butikslokale. Her er f.eks. whisky fra op mod 150 forskellige destillerier. Theis rådgiver gerne, men nogle af kunderne er også whiskykenderne, der ved, hvad de går efter. Udenfor er der udeservering, for specialforretningen er også et serveringssted.

- Vi har et koncept, der hedder ”book et bræt”, hvor man får fire smagninger på enten rom, gin eller whisky. Så kan man tage i byen, hygge og få nogle forskellige smagsindtryk, og der er QR-koder med smagningerne, så det er muligt at læse om det specifikke destilleri, siger Theis.

Det er også muligt at få en øl fra Olsens Bryghus, der ligger på etagen over ”Water of Life”. Spiritussmagningerne sker ofte i samarbejde med restaurant Det Gamle Posthus på den anden side af gaden. På den måde samarbejder iværksætterne i Brædstrup, og det passer som fod i hose til nye tendenser i tiden.

- Med Corona er der blevet en meget større fokus i lokalbefolkningen efter at handle lokalt og støtte de lokale forretningsdrivende. Det har helt sikkert hjulpet os, selvom et var lidt hårdt med nedlukningen af landet, der kom få dage efter vi havde åbnet, siger Theis.

Udlejer gav en hjælpende hånd

De havde annonceret og inviteret til åbning af forretningen, men det måtte droppes.

- Vi åbnede så lidt i sommer, da vi kunne, men vi har faktisk aldrig haft en åbningsreception, siger Theis.

Som nyåbnet forretning kunne han ikke søge om coronahjælpepakker, men til gengæld var udlejeren flink til at skære huslejen ned under nedlukningen. Det var med til at holde skindet på næsen.

Mere synlige på nettet

Water of Life er vækstet en smule siden begyndelsen i foråret 2020. To tredjedele af omsætningen kommer fra butikken, mens den sidste tredjedel hentes i webshoppen, så visionen er klar, når der spørges, hvor Water of Life er om fem år:

- Vi har en større webshop end i dag, og vi er langt mere synlige online. Jeg kunne også godt forestille mig, at vi åbnede en filial i en anden by, men nu skal det her lige løbes i gang først, siger Theis.

Du kan give Theis’ iværksætteri et like på Facebook, og du kan se mere om aktiviteterne i Water of Life på hjemmesiden

bubble