Tatoverede Horsens-ildsjæle søger ny partner

Hvis du bare har overvejet at få en tatovering, så har du formentlig haft samme tanke som Martin – hvem skal man hellige den opgave?

Martin Jørgensen fra Horsens valgte mund-til-mund-metoden og gik til en tatovør han havde hørt om, hvilket endte med en rigtig dårlig oplevelse! OG en tatovering er der ikke ligefrem den store reklamationsret på, for når først den er der, så kommer den ikke lige sådan af igen – bevares, det er i dag muligt at fjerne tatoveringer igen med laser, men det skulle ikke være en rar oplevelse – og så er det dyrt.

I sin frustration over den dårlige tatovering undersøgte Martin markedet og branchen – eller det vil sige, hvilken branche? For der findes ingen anerkendt brancheforening eller for den sags skyld en uddannelse for tatovører!

Vil det sige, at jeg kan åbne en tatovørforretning i morgen?

Ja det vil det faktisk sige, for er ingen krav eller certifikater der skal overholdes for at drive en tatovørforretning eller endnu værre, for at fylde bly under huden på andre mennesker.

”Der er i de seneste år åbnet rigtig mange tatovører op, hvor det alene i Horsens er syv tatovører – OG det er kun de  officielle! Findes også det man kalder køkkenbordstatovører”

Det er som sådan et sundt tegn for branchen, hvor der også er stigende efterspørgsel, men ifølge Martin er det også et problem at der ikke er nogen form for kontrol eller registrering af dem.

– for hvordan skal folk vide sig sikre på, at den tatovør de sætter sig i stolen hos, har styr på hvad han laver og bruger de rigtige typer blæk m.m.

Løsningen hedder Tatau.dk

tatau.dk kan tatovører ganske enkelt oprette en profil og vise deres arbejde frem, mens besøgende kan oprette en brugerprofil og give ratings og anmeldelser af de forskellige tatovørprofiler.

“Hvis JUST-EAT kan virke, hvorfor skulle dette så ikke også kunne?”

Som tattoo-entusiast og studerende på iværksætterlinjen ved Erhvervsakademi Aarhus, vælger Martin at fortælle sin idé til sin medstuderende Joseph, som hurtigt er med på idéen – Vi starter sgu en online portal hvor tatovører og deres kunder kan mødes.

Det er mængden af ratings og anmeldelser, der skal give en indikation om, at den enkelte tatovør har styr på sagerne og laver et godt produkt. Derudover får man som bruger også et indtryk af tatovørens stil, idet nogle tatovører selvfølgelig er bedre til nogle ting end andre.

Med andre ord, er konceptet med Tatau at samle tatovørerne ét sted, så brugerne kan få overblik og indsigt i dem, samt se hvad andre mener om dem. Samtidig får tatovørerne mere synlighed og gratis omtale.
- win-win for både kunstnere og kunder.

Troede Tatau i hvert fald… – for virkeligheden viste noget andet, selv om det var gratis at signe up på online platformen, hoppede alle ikke bare lige med på vognen! Projektet startede op i februar 2013 og har dermed en levetid på ca. 1 ½ år.

tatau-dk-kortMartin og Tatau måtte arbejde hårdt for at få profiler ind på www.tatau.dk, derfor blev 2-mandsholdet udvidet til en trio med en partner, nemlig vennen Rasmus Gajhede, som studerer marketing på VIA University College Horsens. Han fik ansvar for bl.a. en omgang kold kanvas-salg, hvis man altså kan kalde det for salg, idet det indtil videre er gratis for tatovørerne at blive oprettet. En hård strategi, men som i sammenspil med den øvrige salgs- og markedsføringsmæssige indsats betød, at de nu kan kalde sig landsdækkende med hele 170 registrerede tattooprofiler. Ja selv Bornholm har en tatovør med på deres landkort!

Bonus-info: Navnet Tatau er egentlig et gammelt ord for tatovering, som den opdagelsesrejsende, Thomas Cook, hørte på nogle ø’er og tog med sig tilbage til europa.

Det er mange flere end konkurrenterne, som ifølge dem selv, skyldes deres personlige kontakt og aktive deltagelse i events rundt om i landet.

- udfordringen for Tatau på nuværende tidspunkt, er så at få brugerne ind på siden og ikke mindst, at gøre dem aktive i rating, kommentarer m.m.

Det er svært at samle en branche, som ikke kan lide hinanden – der er ikke meget samarbejde eller dialog mellem tatovører, så det er en udfordring der kræver at vi bliver accepteret som et positivt talerør.

Hvordan ligger landet?

  • Vi har fundamentet på plads med de mange tatovører, som endda synes godt om os.
  • Vi har en online platform, som dog trænger til en kærlig hånd, både grafisk og teknisk.
  • Vi har en blog, linktoink.dk, som læses af rigtig mange, samt endda er blevet kontaktet af Dansk Supermarked idet de vil have en artikel/brugeranmeldelse på for en creme til efter man er blevet tatoveret.
  • Vi mangler tiden til at markedsføre og skabe aktivitet for brugerne.
  • Vi har mødtes med konkurrenten Public Ink., som dog ikke resulterede i noget samarbejde, grundet et helt andet fokus på markedet for dem.

”Lige nu søger vi en partner der, har tiden og lysten til at booste projektet, hvilket vi er meget overbevidste om er muligt.”

Måske er det dig de søger, så hvis du er interesseret i at være deres nye ildsjæl på Tatau.dk, er du meget velkommen til at kontakte dem.

bubble