Ung elitesvømmer med tårnhøje ambitioner

17-årige Daniel Johannesen har prøvet fritidsjob i både Bilka og avisomdeling, men det var ikke rigtig noget for ham. Nu har han startet sin egen webshop med svømmetøj – watery.dk – en forretning, der skal være markedsledende om to år.

Daniel kunne afse tid til en snak med VI STARTER SGU mellem handelsgymnasium og svømmetræning. Han er elitesvømmer, så han hopper i det klormættede vand mindst otte gange om ugen. Han kunne givetvis have taget sin handelsuddannelse under Team Danmark-ordningen (det kræver en godkendelse), så der var lidt bedre tid mellem tiden i skolen og tiden i klorvandet. Men så havde han mistet et iværksætterforløb på Learnmark, som han gerne vil have. Det bevidste valg kendetegner en ung mand, der tydeligvis ikke springer over, hvor gærdet er lavest. Selvom 2.G HHX, svømmetræning og webshop lægger rigeligt beslag på den vågne tid, er det bare sådan, det må være. Flere gange om ugen står vækkeuret på 4:30, så han kan nå at ekspedere aftenens bestillinger inden skole.

Fra mobilholdere til svømmetøj

Han kastede sig allerede ud i iværksætteriet for et par år siden, da han etablerede en webshop sammen med kammeraten Alexander. De solgte stilrene mobilholdere, men det begyndte efterhånden at kede Daniel. Neutrons.dk, som webshoppen hedder, blev solgt, og Daniel kastede sig snart ud i et nyt webshop-projekt.

Men denne gang ville han handle med noget han brænder for og ved en del om: Svømmetøj.

- Der er omkring 175.000 danskere, der dyrker svømning på den ene eller anden måde. På eliteplan eller motionistniveau. Det er den tredjestørste sportsgren i Danmark, så det er lidt vildt, at de fleste er henvist til sportsforretningernes ofte sparsomme udvalg af svømmetøj og tilbehør, siger Daniel.

Han fik ideen, da hans mentor, Jesper Weltstrøm, sagde, at der manglede en webshop for et særligt mærke svømmeudstyr. Det skulle bare være en webshop med ganske få produkter fra dette mærke til de kræsne svømmere, der ved, hvad de vil have. Men da først Daniel arbejdede med ideen, voksede ambitionerne; der skulle flere og flere mærker ind, før han var tilfreds. TYR, Speedo, DMC, Funky Trunks og Aqua Sphere er blandt mærkevarerne på Watery.dk. Fra afslappede, billige badeshorts og bikinier til kostbare konkurrencebadebukser til mere end 2000 kroner parret. Men han lagde en særlig strategi.

– Jeg kan jo se på mine svømmekammerater, hvad de kan lide at bruge. Så det var primært det, jeg købte hjem. De rigtige størrelser, farver og modeller, siger Daniel.

Konfirmationspenge

Han investerede et sekscifret beløb i at komme i gang. Finansieringen er også et vidnesbyrd om Daniels målrettethed og selvdisciplin. Det er en blanding af konfirmationspenge, opsparing og salget af Neutrons.dk, der fik ham i gang med watery.dk. Det er ikke hver dag man hører om konfirmander, der magter at passe på pengene i mere end fire år for at kunne investere dem i en drøm større end en cykel, et fjernsyn eller et stereoanlæg. Men Daniel havde investeret sine konfirmationspenge i aktier, så de kunne omsættes, når den helt rette drøm dukkede op.

Det var nu, og end ikke Statsforvaltningen magtede at skyde den ned. Da Daniel kun er 17, skal man søge om dispensation for at kunne stifte et selskab. Han fik afslag to gange på et lidt tyndt grundlag.

– Jeg havde skrevet i min forretningsplan, at jeg ville have livechat på siden og yde prisgaranti, og det mente Statsforvaltningen åbenbart var urealistisk, når jeg gik i skole, siger Daniel.

Så han fik sin far, der er læge, til at stifte selskabet og lave det sådan, at Daniel forholdsvis let og smertefrit kan overtage det hele, når han fylder 18. Faktisk har han fået udviklet en plan på et iværksætterforløb på Learnmark, hvor mentorer hjalp med at strikke en konstruktion sammen, der gjorde en overdragelse nem.

Slid med 80.000 ord

Webshoppen åbnede 1. oktober. Med prisgaranti og livechat. Allerede efter få døgn havde firmaet en femcifret omsætning. Men det var Daniel heller ikke kommet sovende til.

- Allerede for otte måneder siden havde jeg skrevet 80.000 ord om svømning og svømmetøj til produktbeskrivelserne på siden. Det har betydet, at siden allerede lå højt i Googleresultaterne, da jeg åbnede, siger Daniel.

Der er fuldt tryk på Daniel. Der smedes, mens jernet er varmt – eller crawles, mens svømmebanen er ledig om man vil. Han er i færd med at lave strategiske sponsoraftaler med internationale svømmenavne. Han vil være markedsledende indenfor de næste to år, og han vil også gerne på markedet i Sverige og Norge. Hvis man kigger på Watery.dk, kan man fornemme, at der i høj grad er handling bag ordene. Kunderne vil ikke straks tænke, at det nok er en 17-årig, der sælger svømmetøj hjemme fra sit værelse hos far og mor. Det er yderst professionelt bygget op – både på det kommunikative og praktiske plan. Siden indgyder tryghed, for intet synes at være overladt til kundens frie fortolkning. Og alle de vigtige sociale medier anvendes naturligvis i markedsføringen.

Hjælp til udviklingen

Helt alene har Daniel Johannesen dog ikke været. Både hans forældre og hans brødre hjælper i det daglige, og hans mentor, Jesper Weltstrøm, har hjulpet med at konceptudvikle. Han har også fået hjælp fra Simon Elkjær og SEO-bureauet Spinnaker Nordic til at bygge webshoppen.

Med tiden skal der nok også en partner ind i firmaet.

– I løbet af et par år har jeg forhåbentlig udvidet til Sverige og Norge, og så kunne det være fedt at have en partner i selskabet omkring min egen alder og med omtrent samme baggrund. Så kunne jeg koncentrere mig om at udvikle forretningen, mens min partner tog sig af den daglige drift. Jeg ser nye muligheder hele tiden, slutter Simon Johannesen.

Se mere på webshoppen og giv ham et like på Facebook.

bubble